به نقل از سایت اخبار دین و اندیشه : به گزارش خبرگزاری مهر، حجتالاسلام والمسلمین مرتضی وافی در دهمین گردهمایی هیأتهای محوری و برگزیده کشور طی سخنانی با موضوع «دهه پنجم انقلاب، هیأت و چالشهای پیشرو» گفت: بر اساس فرمایش مقام معظم رهبری هیأتهای مذهبی نمیتوانند سکولار باشند چراکه سیره امام حسین(ع) از رویکردهای سکولاری جداست.
وی با تاکید بر اینکه در مقابله با هیأتهای سکولار نباید به دنبال مبارزه سلبی باشیم، اضافه کرد: ما باید در مجالس، سخنرانیها و روضههای خود به صورتی فرهنگ امام حسین(ع) را تعریف کنیم که در این مجالس انسانهای مخالف با فاصله طبقاتی، ظلم ، استکبار و بیعدالتی و.... تربیت شوند.
مدیر مؤسسه فرهنگی آموزشی خانه خورشید خاطرنشان کرد: مقابله با ظلم و طاغوت مهمترین عنصر خروجی از مجالس اهلبیت(ع) است که با استفاده از آن نه فقط انقلاب اسلامی را به نتیجه رساندیم بلکه در دفاع مقدس نیز با تکیه بر این عنصر مهم به پیروزی رسیدیم.
وی با بیان اینکه هویت هیأتها در مقطع دوران سازندگی تعریف نشد، تصریح کرد: ما به این فکر نکردیم که اگر اشرافیگری در این انقلاب رشد کند کدام گروه، آرمان و تفکر باید مقابل آن ایستادگی کند.
وافی اضافه کرد: با توجه به مطالبهای که در میان مردم نسبت به بخشی از حکومت شکل گرفته است اگر نتوانیم آرمان عدالتخواهی و مطالبهگری مجالس مذهبی را به درستی تبیین و تعریف کنیم با تهدیدهای بسیاری در آینده روبرو خواهیم شد؛ هیئتیها باید به اصل گفتمان انقلاب اسلامی واقف، معتقد و باورمند باشند و بدانند که جریان شعر اعتراض شکل میگیرد و خوانده نیز خواهد شد اما باید با تعریف درست، مدیریت و کنترل شود.
نویسنده مقتل قتیلالعبره با اشاره به اینکه نقدهای ظاهری به برخی هیأتها وارد است، گفت: گفتمان انتقادی به دنبال این نقدهای ظاهری نیست بلکه به صورت بنیادین به صورت نقد و بررسی راهکارهای رفع مشکل میپردازد.
وی تصریح کرد: ما نمیتوانیم از برخی هیأتها، توقع تربیت انسان انقلابی و همراهی با حاکمیت و گفتمان انقلاب اسلامی را داشته باشیم چراکه ریلی که برای در برخی هیأتها گذاشته شده از تفکر سرمایهداری و لیبرالیسم گرفته شده است.
وافی با تاکید بر اینکه هیأتهای مذهبی باید در شهرهای خود به دنبال روحانیون متعقد به انقلاب اسلامی باشند، اظهار کرد: تعامل قوی با فقاهت، مرجعیت و ولایت باید بهعنوان یکی از اولویتهای اصلی هیأتها مورد توجه قرار گیرد.
این فعال فرهنگی با بیان اینکه بر اساس فرمایشات رهبری مداحان باید به دنبال معرفتافزایی باشند، عنوان کرد: تولید معرفت نیز موضوع مهمی است که توسط سخنرانان مجالس باید مورد توجه قرار گیرد.
در ادامه علی منصوری طی سخنانی با اشاره به اینکه همه انقلابهای تاریخ سرانجام شکست خوردهاند، اظهار کرد: اگر بتوانیم از این شکستها تجربههای لازم را کسب کنیم نه فقط به شکست انقلاب فکر نخواهیم کرد بلکه جهانی شدن انقلاب نیز دستیافتنیتر میشود. گاهی منطقی مقابل منطق انقلابی قرار میگیرد که میتواند مردم را نیز با خود همراه کند و با این ویژگی خود به منطق انقلابی هم ضربه بزند.
وی با تاکید بر اینکه انقلابیون باید از منطق انقلابی بودن خود دفاع کنند، تصریح کرد: اکنون انقلاب اسلامی در شرایط حساسی قرار دارد چراکه دشمن توان خود را برای براندازی نظام بسیج کرده است و ما باید به دنبال ترویج منطق انقلابی در میان مردم باشیم و بتوانیم آنها را با خود همراه کنیم نه اینکه به دنبال تحمیل کردن منطق خود به آنها باشیم در این صورت میتوانیم مقابل دشمن ایستادگی کنیم.
منصوری حضور پرشور در صحنه را از ویژگیهای مورد نیاز انقلابیون برشمرد و گفت: هیأتهای مذهبی در عرصههای مختلف کشور به ویژه کمک به مردم و رفع مشکلات پیشتاز هستند و برای حفاظت از دستاوردهای فعلی نظام و حرکت به سمت افقهای والاتر نباید اجازه دهند هیأت را از انقلاب جدا کنند.
وی ادامه داد: اکنون جنگ عجیب و کشندهای همانند جنگ احزاب در راه است چراکه حجم هجمههای دشمن در مقابل داشتههای ما قابل مقایسه نیست اما اگر انقلابیها ایستادگی کنند در این جنگ نیز به پیروزی خواهیم رسید.
وی با بیان اینکه کارهای هیأت باید به انقلاب پیوند زده شود، تصریح کرد: هیأتهای مذهبی مدیون انقلاب اسلامی هستند نگاه تاریخی فعلی که در مجالس مذهبی وجود دارد به برکت انقلاب پدید آمده است.
منصوری با اشاره به اینکه هیأتهای مذهبی باید در پررنگ کردن مراسم ۹ دی و راهپیمایی ۲۲ بهمن مشارکت کنند، گفت: هیأتهای مذهبی میتوانند با نام و پرچم انقلاب در مناطق محروم اردوهای جهادی را برگزار کند؛ تربیت نیروهای انقلابی با استفاده از راهاندازی مهدکودک، مدرسه و دانشگاه اهدافی دور از ذهن نیست که باید به سمت آن حرکت کرد.
وی بر لزوم حضور هیأتیها در فضای مجازی تاکید کرد و افزود: ایجاد کتابخانههایی با منابع مناسب در محل هیأتها میتواند کاربردهای بسیاری را برای قشر جوان و نوجوان به دنبال داشته باشد.