کتاب «نگاهی به ترکیه» منتشر شد

به نقل از سایت اخبار دین و اندیشه :    

به گزارش خبرگزاری مهر، کتاب «نگاهی به ترکیه» به سفارش مرکز مطالعات راهبردی روابط فرهنگی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، از سوی مؤسسه فرهنگی، هنری و انتشارات بین‌المللی الهدی (وابسته به این سازمان) با شمارگان ۱۰۰۰ نسخه وارد بازار نشر کشور شده است.

جغرافیای ترکیه، تاریخ سیاسی ترکیه، ارکان قدرت، نگاهی به قانون اساسی ترکیه، احزاب سیاسی مهم ترکیه، عضویت ترکیه در نهادهای بین‌المللی و منطقه‌ای، سیاست فرهنگی ترکیه، آموزش عالی ترکیه، هنر در ترکیه، مطبوعات و انتشارات ترکیه، دایره‌المعارف‌های بزرگ ترکیه، معرفی برخی چهره‌های اثرگذار ترکیه، ادبیات ترکیه، نفوذ زبان و ادبیات فارسی در قلمرو عثمانی، انجمن‌ها، بنیادها و اتحادیه‌های فرهنگی و اجتماعی ترکیه، نهادهای مهم ترکیه، حیات دینی مردم ترکیه، اقوام ترکیه، رفتار اجتماعی و فرهنگی مردم ترکیه، مشترکات فرهنگی ایران و ترکیه، روابط ایران و ترکیه، عناوین فصول بیست‌ویک گانه این کتاب هستند.

در بخشی از مقدمه این کتاب به قلم نویسنده آن آمده است: «ترکیه در سال‌های اخیر در کنار توسعه اقتصادی و علمی، گام‌های بلندی در زمینه گسترش فضای سیاسی و مدنی ـ به ویژه آزادی استفاده از حجاب اسلامی در دانشگاه‌ها و مراکز دولتی ـ برداشته است. اصلاح مکرر فصول قانون اساسی دولت کودتای کنعان اورن (مصوب در سال ۱۹۸۲) و مواردی از قوانین مدنی، جزایی و ... که فضای باز سیاسی و مدنی را محدود می‌کردند، در این راستا انجام شده است.»

همچنین در فصل بیست‌ویک این کتاب ذیل عنوان «روابط ایران و ترکیه» در صفحه ۴۹۱ می‌خوانیم: «روابط ایرانیان و ترکان پیشینه دیرینی دارد تا آنجا که قدمت موضوع به افسانه‌های محلی و حتی میتولوژی‌ها می‌پیوندد، به طوری که بخشی از داستان‌های شاهنامه فردوسی به مناسبات و برخوردهای آنها که هر دو از فرزندان فریدون (ایرج، شاه ایران و تور، شاه توران) بودند مربوط می‌شود؛ اما روابط دو ملت در دوره اسلامی به اوج خود رسید. نزدیکی هر چه بیشتر و ورود منظم اقوام ترک به محدده سرزمین‌های ایران از اوایل حکوکت سامانیان و نفوذ نظامی آنان در قلمرو حاکمیت‌های ایرانی و تشکیل سلسه پادشاهان و حتی امرای محلی، به خصوص با پذیرش فرهنگ اسلامی ـ ایرانی راه آمیزش نژادی و فرهنگی این دو قوم را هر چه بیشتر باز کرد. آنچنان که می‌توان گفت که همزیستی ترکان و ایرانیان در کنار یکدیگر هرگز رنگ و بوی بیگانگی نداشته است.

برچسب ها:

دین و اندیشه

147
0 0

لینک های مفید