مدارس عالی مهارتی راه اندازی کنیم/نقش اساتید در تعالی علوم انسانی

به نقل از سایت اخبار دین و اندیشه :    

به گزارش خبرگزاری مهر، علی سروری مجد در نخستین همایش تخصصی تعالی وتحول درعلوم انسانی وآشنایی اساتید با کرسی های ترویجی و نظریه پردازی که در دانشگاه آزاد اسلامی مشهد برگزار شد، ضمن خیر مقدم، گفت: در دوره جدید دانشگاه آزاد اسلامی،  معاونت علوم انسانی و هنر به حجت الاسلام خسرو پناه سپرده شده تا با توجه به شخصیت علمی، دانشگاهی و حوزوی ایشان تحولی ویژه  در حیطه علوم انسانی در دانشگاه صورت گیرد.

وی با بیان اینکه سه استان خراسان، قم و اصفهان قطب های علوم انسانی در دانشگاه آزاد اسلامی معرفی شده اند، به نقش مهم وحدت حوزه و دانشگاه و ایجاد دبیرخانه دائمی وحدت حوزه ودانشگاه در واحد مشهد اشاره و اظهارامیدواری کرد ایجاد این دبیرخانه  آثار و ثمرات ارزشمندی بهمراه  داشته باشد.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی خراسان رضوی و مشهد، حضور ۵۳ هزار دانشجوی دانشگاه آزاد اسلامی در سطح استان خراسان رضوی را ظرفیت عظیمی دانست که می تواند در تعالی و ارتقاء علوم انسانی مثمر ثمر باشند.

حجت الاسلام خیری رئیس پژوهشکده علوم اجتماعی و انقلاب اسلامی دانشگاه آزاد اسلامی در این همایش به مطالبه مقام معظم رهبری در خصوص برگزاری کرسی های آزاد اندیشی در دانشگاه اشاره کرد و گفت: دانشگاه آزاد اسلامی این مطالبه رهبری که بر زمین مانده بود را با انتخاب دکتر خسرو پناه به عنوان معاون علوم انسانی اجرایی کرد.

وی با اشاره به برنامه، اهداف و فعالیت های صورت گرفته توسط دانشگاه آزاد در حوزه کرسی های نظریه پردازی و ترویجی،اظهارداشت: این برنامه در حالی در  ۱۲ استان  اجرا شده که  تعداد کرسی های آزاد اندیشی به صورت تصاعدی رشد داشته اند.

حجت الاسلام خیری با بیان اینکه مخاطب اصلی ما جوانان هستند، افزود: با آغاز دهه پنجم انقلاب اسلامی با استفاده از چشم انداز بیانیه مقام معظم رهبری ، امیدوارم رسالت خود را بخوبی ایفا نمائیم.

در ادامه همایش عبدالحسین خسروپناه رئیس دبیرخانه هیأت حمایت از کرسی های نظریه پردازی، نقد و مناظره افزود: کرسی های نظریه پردازی مربوط به اعضای هیأت علمی و اساتید است در حالی که کرسی های آزاداندیشی مربوط به دانشجویان و زیر نظر وزارت علوم است.

 رئیس دبیرخانه هیأت حمایت از کرسی های نظریه پردازی، نقد و مناظره ادامه داد: دبیرخانه هیأت حمایت  از کرسی ها دو دسته از نشست‌ها را پشتیبانی می‌کند که به نام کرسی‌های نظریه پردازی و کرسی‌های ترویجی شناخته می‌شوند.

معاون علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه برگزاری کرسی های ترویجی پس از وقفه ای، مجددا از ۴ سال قبل در دانشگاه های دولتی و یکسال قبل در دانشگاه آزاد اسلامی  آغاز شده است، اظهار داشتتاکنون ۲۶۰۰ کرسی ترویجی  برگزار شده که تاکنون ۴۵ نظریه، نوآوری و نقد در حوزه علوم انسانی و معارف دینی ثبت و تایید شده که ۲۴ مورد مربوط به ۴ سال اخیر است.

رئیس دبیرخانه هیأت حمایت از کرسی‌ها با اشاره به اینکه کلیه دانشگاه ها از سیستان و بلوچستان تا اصفهان برگزار کننده کرسی های آزاد اندیشی بوده اند، افزود: هر دانشگاهی که رئیس آن دغدغه این امر را داشته کرسی های آزاد اندیشی در آنجا برگزار شده است.

خسرو پناه نقش اساتید را در تعالی و تحول درعلوم انسانی مهم خواند و گفت: اساتید در تالیف کتب درسی، برگزاری کرسی های ترویجی نقش اساسی دارند.

وی با تاکید براینکه علوم انسانی حکمی را در دانشگاه پیاده سازی کنیم، اظهارداشت: حکمت در فرهنگ ما به معرفتی گفته می شود که مبتنی بر مبانی دینی است و باید نافع و کارآمد باشد.

معاون علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد اسلامی بر ایجاد مدارس عالی مهارتی تاکید کرد و گفت: امروز باید رشته هایی ایجاد شود تا مهارت های عمومی را به جوانان بیاموزد.در این مدارس باید هنر اصیل ایرانی اسلامی آموزش داده شود تا جوانان علاوه با  کسب مهارت های جدید و کارآمد به دنبال هنرهای بی هویت نباشند.

در این همایش اساتید و اعضای هیأت علمی به طرح پرسش‌ها و ابهامات خود پرداختند که حجت الاسلام خسروپناه به آن‌ها پاسخ داد و در ادامه  دو کرسی نظریه پردازی توسط عرفانیان و فولادیان دو عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی مشهد برگزار شد.

نشست تخصصی تحول در علوم انسانی با حضور اساتید و اعضای هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی خراسان رضوی و جمعی از طلاب حوزه علمیه مشهد پایان بخش این همایش یکروزه بود.

این همایش با هدف آشناسازی اعضای هیات علمی دانشگاهها با چیستی، چرایی و چگونگی برگزاری کرسی های ترویجی نقد و مناظره و تخصصی نظریه‌پردازی به همت معاونت فرهنگی دانشجویی (پژوهشکده مطالعات اجتماعی و انقلاب اسلامی دانشگاه آزاد اسلامی خراسان رضوی) و نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه آزاد اسلامی مشهد برگزار شد.

نشست تخصصی تحول در علوم انسانی با حضور اساتید و اعضای هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی خراسان رضوی و جمعی از طلاب حوزه علمیه مشهد پایان بخش این همایش یکروزه بود.

برچسب ها:

دین و اندیشه

128
0 0

لینک های مفید