جنبش های معنوی نوپدید ذهن افراد را شست و شو می دهند

به نقل از سایت اخبار دین و اندیشه :    

به گزارش خبرگزاری مهر، برنامه شعبده شوم با موضوع بررسی جنبش ها و فرقه های نو پدید، با حضور صدرا حافظ (پژوهشگر عرفان های نوپدید و مدرس دانشگاه ادیان) و مژگان امراللهی (محقق و پژوهشگر حقوق بین الملل و معنویت های نو ظهور) از شبکه رادیویی گفت و گو روی آنتن رفت.

در این برنامه صدرا حافظ با اشاره به موضوع ظرفیت شناسی و جرم انگاری جنبش های معنویت سکولار، گفت: آمریکا از جمله کشورهای لیبرالی است که تکثر مذهبی در آن به شدت زیاد است.سبک زندگی افراد در آمریکا در احوال شخصیه تا حدی محترمانه است که در نظم عمومی اختلال ایجاد نکند، در حالی که برخی از آزادی های مردم این کشور آزادی های دیگران را مختل می کند.

این پژوهشگر عرفان های نوپدید با اشاره به اینکه فردگرایی در آمریکا باید تا حد رعایت نظم عمومی گستردگی داشته باشد، عنوان کرد: فردگرایی مهم ترین و جدی تری پیامد سکولاریسم است، بر همین اساس برخی از جنبش های دینی که محصول سکولاریسم هستند با عنوان خودکیشی در آمریکا نمود پیدا می کنند.

وی با اشاره به اینکه در برخی از معنویت های نوین روانشناسی به عنوان یک معنویت یا دین شناخته می شود، تصریح کرد: در کشور آمریکا در حدود نظم عمومی محدودیت و اعمال و قوانین بسیار جدی و متعدد وجود دارد.

صدرا حافظ با اشاره به اینکه اوشو پس از اخراج شدن از هند در آمریکا آشرام خود را تاسیس می کند، اظهار داشت: اوشو پس از مدتی از آمریکا به جرم شیادی اخراج می کند، در حالی که بیشتری آموزه های اوشو در این کشور واقع شده اند.

وی افزود: یکی از مهم ترین اتهامات جنبش های نوین دینی به بحث انحصار گرایی آنها مربوط می شود. به عبارت دیگر جنبش های مختلف دینی مذهب رایج کشور خودشان را منحرف می دانند و خودشان را به انحصار محقّ تعریف می کنند.

این پژوهشگر عرفان های نوپدید در مورد کلیساهای حاضر در قرون وسطی، اظهار داشت: تفتیش عقاید یکی از مهم ترین اتهاماتی بود که در قرون وسطی کلیساها با آن درگیر بودند، چرا که کلیسا در آن موقع بخش خصوصی افراد ورود می کرد.

در ادامه برنامه شعبده شوم از شبکه رادیویی گفت و گو مژگان امراللهی با اشاره به ماده ۳۰ منشور حقوق بشر، گفت: بر اساس این ماده از منشور حقوق بشر هیچیک از مقررات اعلامیه حاضر نباید طوری تقسیم شود که متضمن حقی برای دولتی یا جمعیتی یا فردی باشد که به موجب آن بتواند هریک از حقوق و آزادی های مندرج در این اعلامیه را از بین ببرد و یا در آن راه فعالیتی را انجام دهد.

وی افزود: رهبران فرقه های در سراسر دنیا سعی می کنند آزادی های پیروان خودشان را از بین ببرند.

این پژوهشگر حقوق بین الملل و معنویت های نو ظهور در ادامه تاکید کرد: آزادی عقیده از جمله مهم ترین آزادی هایی است که رهبران فرقه های مختلف سعی در از بین بردن آن دارند.

وی با اشاره به اینکه هیچکس اجازه ندارد مطالعه و روند صحیح مطالعه را از افراد سلب کند، عنوان کرد: رهبران فرقه های مختلف تحت عنوان شست و شوی مغزی آزادی در عقیده را از پیروان خود سلب می کنند و آنها را به ماشین های انسان نما و مبلغ های اندیشه های رهبران مبدل می کنند.

مژگان امراللهی با بیان اینکه رهبران جنبش های مختلف همیشه عقاید پیروان خود را تفتیش می کنند، تصریح کرد: رهبران جنبش های نوپدید به طرق مختلف سعی می کنند تا ذهن پیروان خود را مورد جستجو قرار داده و پس از به دست آوردن اطلاعات ذهن آنها را مدیریت کنند.

برچسب ها:

دین و اندیشه

152
0 0

لینک های مفید