فلسفه دین افلاطونی منتشر شد

به نقل از سایت اخبار دین و اندیشه :    

به گزارش خبرگزاری مهر، تأثیر عظیم آرای افلاطون در تاریخ فلسفه و الهیات در ادیان ابراهیمی عمدتاً عبارت از این مدعاست که کمال الهی بدان معناست که بزرگ‌ترین موجود متصور را موجودی ایستا تلقی کنیم. ادعای کتاب حاضر این است که این تأثیر را باید بیشتر حاصل دریافت ارسطو از خدا به‌مثابه محرک نامتحرک دانست. گرچه تفکر افلاطون مسلماً پیچیده‌تر از این است. به‌تعبیر دقیق‌تر، وجود خدا چه‌بسا ثابت باشد، اما فعلیت خدا در معرض سیلانی پیوسته و ستودنی است.

جدی گرفتن نفس جهانی، هستی قدرت است، مُتُل به‌مثابه اموری در پویش نفسانی الهی، خداباوری دوقطبی، براهین اثبات وجود خدا و تشبه به خدا عنوان ۶ فصل این کتاب هستند.

دانیل ا.دامبروفسکی، نویسنده این کتاب در پیشگفتار کتاب نوشته است: «تا آنجا که من می‌دانم، در تاریخ ادیان ابراهیمی اکثر متفکران خداباوران کلاسیک بوده‌اند. اما مشاهده اینکه متفکران متعددی در هریک از ادیان ابراهیمی بوده‌اند که از بدیل نئوکلاسیک یا پویشی به‌جای خداباوری کلاسیک دفاع کرده‌اند دلگرم‌کننده است. من در جهان اسلام با تفکر محمد اقبال لاهوری آشنایی دارم که عمیقاً از اندیشه‌های هانری برگسون و آلفرد نورث وایتهد تأثیر پذیرفته است و نیز محقق معاصر، مصطفی روزگار را در آمریکا می‌شناسم. بی‌شک، افراد شایان ذکر دیگری هم هستند، ازجمله آن دسته از محققان ایرانی که به مضمون این کتاب علاقه دارند.»

«فلسفه دین افلاطونی» از منظر پویشی را علیرضا حسن‌پور و طیبه حجت‌زاده به فارسی برگردانده‌اند و نشر ققنوس در ۲۱۶ صفحه، با قیمت ۲۱ هزار تومان منتشر کرده است.

برچسب ها:

دین و اندیشه

182
0 0

لینک های مفید