نشست «اندیشمند اسلامی معاصر مرتضی مطهری» برگزار شد

به نقل از سایت اخبار دین و اندیشه :    

به گزارش خبرگزاری مهر، نشست علمی «اندیشمند اسلامی معاصر مرتضی مطهری» با همکاری رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در ترکیه و دانشکده الهیات دانشگاه آنکارا برگزار شد.

در مراسم افتتاحیه این نشست که با شرکت اساتید، دانشجویان، فرهنگ‌دوستان و علاقمندان به شهید مرتضی مطهری در سالن کنفرانس دانشکده الهیات دانشگاه آنکارا برگزار شده بود، اسماعیل حقی اونال، رئیس دانشکده الهیات دانشگاه آنکارا و محمد فرازمند، سفیر جمهوری اسلامی ایران در ترکیه به ترتیب به ایراد سخن پرداختند.

اسماعیل حقی اونال در سخنان خود با اشاره به شخصیت علمی شهید مطهری، او را نامی آشنا برای مردم ترکیه برشمرد و افزود: ترجمه آثار این متفکر برجسته به زبان ترکی باعث آشنایی ما با افکار و اندیشه‌های وی شده است.

وی با اشاره به همکاری‌های علمی دانشکده الهیات آنکارا با رایزنی فرهنگی ایران در آنکارا و برگزاری نشست‌های مشترک علمی و سفر خود و هیأتی از استادان دانشکده الهیات به تهران در سال‌های گذشته، ابراز امیدواری کرد که این نشست‌ها در حوزه‌های مختلف علوم اسلامی تداوم داشته باشد.

محمد فرازمند، سفیر جمهوری اسلامی ایران در ترکیه با اشاره به مقام علمی شهید مطهری اظهار کرد: شهید مطهری از شخصیت‌های برجسته و کم نظیر در تاریخ اسلام و یکی از اسلام شناسان و محققان توانا است که با تلاش و مجاهدت فراوان توانست در تمامی رشته‌های معارف اسلامی، صاحب‌نظری ژرف‌اندیش و محققی دقیق و در پاره‌ای حوزه‌ها همچون فلسفه، فقه و اصول در قله اجتهاد قرار گیرد.

وی با اشاره به اهمیت وحدت اسلامی و موضوع فلسطین از دیدگاه شهید مطهری اظهار کرد: شهید مطهری برای مردم فهیم ترکیه شخصیتی شناخته شده است؛ چراکه بسیاری از آثار ایشان به زبان ترکی ترجمه و در این کشور به چاپ رسیده است.

وی ابراز امیدواری کرد که برپایی اینگونه نشست‌ها زمینه معرفی و شناخت بیشتر شخصیت‌های علمی و نخبگان فکری دو کشور را فراهم سازد و رهنمودهای این سرمایه‌های علمی راهگشای نسل‌های جدید به ویژه جوانان برای رسیدن به جامعه ایده آل و سعادت دنیوی و اخروی برای امت اسلام باشد.

مسعود اوکوموش، معاون دانشکده الهیات دانشگاه آنکارا که ریاست نشست را بر عهده داشت، طی سخنان کوتاهی به سابقه آشنایی خود با افکار و اندیشه‌های شهید مطهری اشاره کرد.

یوسف توره، رئیس مؤسسه فرهنگی باب علی در آنکارا هم در سخنانی با عنوان «جامعیت علمی شهید مطهری» اظهار کرد: هر نخبه‌ای باید دارای ویژگی‌هایی باشد که او را از دیگران برجسته و متمایز می‌سازد. یکی از این ویژگی‌ها، داشتن هوش بالاست که مطهری از آن برخوردار بود.

وی یکی دیگر از ویژگی‌های شهید مطهری را توجه به مسائل اجتماعی و سیاسی زمان دانست و افزود: شهید مطهری در کنار مطالعات و تألیفات علمی، نسبت به امور سیاسی و اجتماعی نیز توجه ویژه داشت. او در مورد حجاب اسلامی که نیاز روز شرایط آن زمان بود، کتاب نوشته است.

سخنران بعدی، حسن قناعت لی، مشاور سابق سازمان دیانت در امور تشیع بود. وی در ابتدای سخنان خود با تشکر از دانشکده الهیات و رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران به خاطر برپایی چنین نشستی، تداوم اینگونه برنامه را خواستار شد.

وی با اشاره به ترجمه برخی از کتاب‌های شهید مطهری در ترکیه گفت: یکی از دغدغه‌های شهید مطهری بحث وحدت اسلامی بود.

ابراهیم فتح الهی، استاد الهیات دانشگاه پیام نور با عنوان «مقتضیات زمان در نظر مطهری» سخنانی را ارائه کرد. وی با اشاره به ابعاد مختلف شخصیت علمی شهید مطهری، یکی از ویژگی‌های بارز وی را توجه به مقتضیات زمان در پاسخگویی به سوالات روز امت اسلام عنوان کرد.

در ادامه این مراسم، ابراهیم ماراش، استاد فلسفه دانشکده الهیات دانشگاه آنکارا به موضوع اندیشه‌های فلسفی استاد مطهری پرداخت.

در حاشیه این نشست، فیلم کوتاهی از زندگی شهید مطهری به نمایش در آمد و آثار ترجمه شده استاد مطهری به زبان ترکی استانبولی که از سوی ناشرین مختلف طی سال‌های گذشته در ترکیه منتشر شده، در معرض دید بازدید کنندگان قرار گرفت.

برچسب ها:

دین و اندیشه

114
0 0

لینک های مفید