برداشت گندم در استان بوشهر ۹ برابر شد/ رضایت کشاورزان از کشت‌وزرع

به نقل از سایت اخبار دین و اندیشه :    

خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها: سال‌ها است که استان بوشهر با کمبود بارش‌ها روبرو بوده است و این موضوع باعث شده بود تا کشاورزی دیم از جمله کشت گندم در استان با مشکلاتی روبرو باشد.

علاوه بر کمبود بارش‌ها، گاهاً فاصله نامناسب بین بارش‌ها نیز یکی از معضلات پیش روی کشاورزی در استان بود که باعث می‌شد تا کشاورزان نتوانند محصول مورد انتظار خود را برداشت کنند.

در سال زراعی جاری شرایط متفاوت بود و علاوه بر اینکه فاصله زمانی مناسبی بین بارش‌ها وجود داشت، میزان بارش نیز برای کشاورزی و خصوصاً کشاورزی دیم مناسب بود و باعث شد تا محصول مناسبی برداشت شود.

رضایت کشاورزان از وضعیت بارش

حبیب بنافی یکی از کشاورزان گندم‌کار استان بوشهر به خبرنگار مهر گفت: خوشبختانه در سال زراعی جاری وضعیت مناسب بارشی را شاهد بودیم و این موضوع باعث شد تا رشد گندم با شرایط مناسب‌تری روبرو باشد.

وی اضافه کرد: با توجه به پیش‌بینی‌های صورت گرفته از سوی هواشناسی، کشاورزان امسال با رغبت بیشتری نسبت به کشت گندم اقدام کردند و حاصل آن افزایش قابل توجه میزان برداشت گندم در سطح استان بود.

بنافی با اشاره به رضایت‌مندی کشاورزان استان بوشهر از وضعیت کشت و زرع در سال زارعی جاری، خاطرنشان کرد: امسال بارش‌ها با فاصله زمانی مناسب و هم به میزان مناسب بود و این مهم باعث افزایش میزان تولید گندم شد.

وی تصریح کرد: البته بارش‌های بهاری مقداری به کشاورزان خسارت زد و اگر این بارش‌ها نبود احتمالاً حدود ۲۰ درصد افزایش برداشت محصول نسبت به میزان برداشت فعلی داشتیم.

این کشاورز در ارتباط با خرید گندم بیان کرد: امسال وضعیت خرید گندم نیز مناسب بود و در سریع‌ترین زمان پول خود را دریافت کردیم.

افزایش ۲۴۳ درصدی بارندگی‌ها

کارشناس آب‌های سطحی دفتر مطالعات پایه منابع آب شرکت سهامی آب منطقه‌ای بوشهر در ارتباط با میزان بارندگی در استان در سال جاری عنوان کرد: بر اساس آمار کل ایستگاه‌های هواشناسی استان تحت نظارت آب منطقه‌ای بوشهر میانگین بارندگی استان در سال آبی جاری برابر با ۳۶۰ میلیمتر بوده است.

اشرف موسوی اضافه کرد: میزان بارندگی نسبت به میانگین مشابه سال آبی گذشته (۱۰۵ میلیمتر) به میزان ۲۵۵ میلیمتر (معادل ۲۴۳ درصد) افزایش و نسبت به میانگین مشابه ۱۰ ساله اخیر (۲۲۵ میلیمتر) به میزان ۱۳۵ میلیمتر (معادل ۶۰ درصد) افزایش و نسبت به میانگین بلند مدت مشابه (۲۳۱ میلیمتر) به میزان ۱۲۹ میلیمتر (معادل ۵۶ درصد) افزایش داشته است.

وی خاطرنشان کرد: بیشینه و کمینه بارندگی سال آبی جاری (۹۸-۱۳۹۷) در استان به ترتیب برابر با ۵۶۵ و ۲۲۶ میلیمتر بوده است که مربوط به ایستگاه‌های رود فاریاب و دیر است.

کارشناس آب‌های سطحی دفتر مطالعات پایه منابع آب شرکت سهامی آب منطقه‌ای بوشهر افزود: میانگین بارندگی در شمال استان تا ۲۵ فروردین ماه سال آبی جاری، سال آبی گذشته، میانگین ۱۰ ساله اخیر و میانگین بلند مدت مشابه به ترتیب برابر با ۳۹۴، ۸۸، ۲۲۳ و ۲۴۷ میلیمتر بوده است که نشان دهنده افزایش ۳۴۸ درصدی بارندگی سال آبی جاری نسبت به مدت مشابه سال آبی گذشته و افزایش ۷۶ درصدی نسبت به میانگین مشابه ۱۰ ساله اخیر و افزایش ۶۰ درصدی نسبت به بلند مدت مشابه می‌باشد.

وی گفت: بیشینه و کمینه بارندگی سال آبی جاری در شمال استان مربوط به ایستگاه‌های رود فاریاب (۵۶۵ میلیمتر) و اهرم (۲۳۵ میلیمتر) بوده است. شایان ذکر است که در سال آبی جاری ۱۶ ایستگاه از ۱۸ ایستگاه واقع در شمال استان بیش از ۳۰۰ میلیمتر بارندگی داشته‌اند.

موسوی ادامه داد: میانگین بارندگی جنوب استان تا ۲۵ فروردین ماه سال آبی جاری، سال آبی گذشته، میانگین ۱۰ ساله اخیر و میانگین بلند مدت مشابه به ترتیب برابر با ۳۱۷، ۱۲۷، ۲۲۸ و ۲۲۹ میلیمتر بوده است.

وی خاطرنشان کرد: میانگین بارندگی جنوب استان در سال آبی جاری نسبت به مدت مشابه سال آبی گذشته (۹۷-۱۳۹۶) ۱۵۰ درصد افزایش، نسبت به میانگین مشابه ۱۰ ساله اخیر ۳۹ درصد افزایش و نسبت به میانگین بلند مدت مشابه ۳۸ درصد افزایش داشته است.

موسوی اظهار داشت: بیشینه و کمینه بارندگی جنوب استان در ایستگاه‌های جم (۴۲۷ میلیمتر) و دیر (۲۲۶ میلیمتر) رخ داده است. بارندگی ۵ ایستگاه از ۱۴ ایستگاه جنوب استان در سال آبی جاری بیش از ۳۰۰ میلیمتر بوده است.

‏‬ افزایش ۳ برابری تعداد سامانه‌های بارشی

وی ادامه داد: در سال آبی جاری ۱۳ سامانه بارندگی از آبان ماه ۹۷ تا فروردین ماه ۹۸ با میانگین بارندگی بیش از ۱۰ میلیمتر به وقوع پیوسته است (میانگین بارندگی ۸ سامانه کمتر از ۲۰ میلیمتر، ۳ سامانه بین ۲۰ تا ۴۰ میلیمتر و ۲ سامانه بین ۶۰ تا ۶۵ میلیمتر بوده است). پر بارش ترین سامانه‌های سال آبی ۹۸-۱۳۹۷ دارای میانگین بارندگی ۶۳ میلیمتر (زمان رخداد از ۲۱ تا صبح ۲۳ بهمن ماه ۹۷) و ۶۱ میلیمتر (زمان رخداد از ۲ تا صبح ۵ آذر ماه ۹۷) بوده‌اند. ۲ سامانه مذکور به ترتیب در مدت زمان ۵۶ و ۷۲ ساعت فعال بوده‌اند.

موسوی افزود: در سال آبی ۹۶-۱۳۹۵ در مجموع ۴ سامانه بارندگی با میانگین (به ترتیب زمان رخداد) ۱۳، ۱۸۲ (از ۲۵ تا صبح ۳۰ بهمن ۹۵)، ۲۳ و ۶۲ (از ۴ تا صبح ۷ فروردین ماه ۹۶) میلیمتر به وقوع پیوسته است. سامانه بارندگی ۱۸۲ میلیمتری بهمن ماه ۹۵ در مدت زمان ۱۲۰ ساعت و سامانه بارندگی ۶۲ میلیمتری فروردین ماه ۹۶ در مدت زمان ۷۸ ساعت فعال بودند. سامانه بارندگی ۲۵ تا صبح ۳۰ بهمن ۹۵ (با میانگین ۱۸۲ میلیمتر) یکی از سامانه‌های بارندگی شدید (و البته پر بارش) استان تاکنون است که در اثر آن سیلاب‌های بزرگی در استان به وقوع پیوست.

وی گفت: عمده فعالیت سامانه‌های بارشی سال آبی ۹۶-۱۳۹۵ در مناطق جنوبی استان بوده و میانگین بارش سامانه‌های آن در مناطق جنوبی استان بیش از مناطق شمالی استان بوده است امادر سال آبی جاری (۹۸-۱۳۹۷) میانگین بارندگی حاصل از سامانه‌های بارشی در مناطق شمالی استان بیش از میانگین بارش مناطق جنوبی استان بوده است.

افزایش ۹ برابری تولید گندم

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر در گفت‌وگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: امسال شاهد بارندگی‌های خوبی در فصل پاییز و زمستان در استان بوشهر بودیم که باعث شده تا زراعت با افزایش ثمردهی نسبت به سال قبل روبرو شود.

محمدتقی منوچهری از افزایش حدود ۹ برابری میزان برداشت گندم در استان بوشهر در سال جاری نسبت به سال قبل خبر داد و افزود: برداشت گندم در اراضی کشاورزی استان بوشهر از ابتدای فرودین آغاز شده و بیش از ۹۵ درصد گندم برداشت شده است.

وی از برداشت و خرید بیش از ۱۴۲ هزار تن گندم در استان خبر داد و بیان کرد: گندم برداشت شده توسط کشاورزان توسط هفت مرکز خرید در نقاط مختلف استان بوشهر از کشاورزان خریداری می‌شود.

افزایش ۸۵۰ درصدی خرید گندم

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر تصریح کرد: مبلغ گندم خریداری شده از کشاورزان در مراکز خرید، در کمتر از ۲۴ ساعت به حساب آنها واریز می‌شود.

وی میزان خرید گندم از کشاورزان استان بوشهر در سال گذشته را ۱۶ هزار تن عنوان کرد و ادامه داد: در سال جاری شاهد افزایش ۸۵۰ درصدی میزان خرید گندم از کشاورزان استان هستیم.

منوچهری از خریداری و ذخیره سازی بیش از ۱۱ هزار و ۱۰۰ تن بذر گندم از کشاورزان استان خاطرنشان کرد: تاکنون ۹۸ درصد هزینه خرید و حمل گندم به کشاورزان پرداخت شده است.

برچسب ها:

دین و اندیشه

159
0 0

لینک های مفید