پژوهشگران و محققان باید بیشتر از آثار شهید مطهری استفاده کنند

به نقل از سایت اخبار دین و اندیشه :    

به گزارش خبرنگار مهر، حجت الاسلام محمدعلی مهدوی راد ظهر یکشنبه در نشست خبری با اصحاب رسانه با اشاره به جامع نگری شهید مطهری در همه مباحث، افزود: ایشان در یک کتابچه وظایف حوزه علمیه در جریان‌های روز را بررسی کرده‌اند.

وی با بیان اینکه شهید مطهری در آستانه پیروزی انقلاب اسلامی جزوه وظایف حوزه‌های علمیه در جهان امروز را تدوین کرد، گفت: استاد مطهری به معنای واقعی کلمه مصلح بود و در آثار ایشان نیز این امر به خوبی مشخص است.

دبیر علمی همایش بازاندیشی آرای شهید مطهری عنوان کرد: باید آثار شهید مطهری توسط پژوهشگران و محققان به نحو احسن مورد استفاده قرار گیرد.

وی گفت: مقالاتی که افراد به این همایش ارائه می‌دهند باید با مسائل جدید هم سو باشد و همچنین در این موضوعات یک گام به پیش باشند.

حجت الاسلام مهدوی راد ابراز کرد: در آستانه پیروزی انقلاب اسلامی که اندیشه‌های راست گرایانه، چپ و سوسیالیستی در کشور وجود داشت و حتی برخی طلاب حوزه نیز تحت تأثیر این اندیشه‌ها بودند استاد مطهری به تبیین اندیشه درست پرداخت.

وی گفت: شهید مطهری جریان اصلاح صد سال اخیر را تحلیل کرد و در این زمینه اندیشه بیش از ۴۰ دانشمند عرب و غیر عرب را گردآورده است.

این استاد دانشگاه تهران اظهار داشت: شهید مطهری در آثار خود دغدغه خلوص تفکر اسلامی و دغدغه توانمندی تفکر اسلامی را داشت.

وی با بیان اینکه آثار شهید مطهری گنجینه عظیمی است که باید از آن بهره ببریم، افزود: بنیاد علمی استاد مطهری به همین منظور با همت دغدغه مندان جریانات فکری امروزی حادثه نو به برپایی این همایش پرداخته است.

حجت الاسلام مهدوی راد تصریح کرد: استاد مطهری در سال‌های پایان عمر خود به مسائل فلسفی در حوزه گرایش‌های فکری مختلف توجه ویژه‌ای داشته است.

محورهای پیشنهادی همایش

وی در خصوص محورهای پیشنهادی همایش، افزود: محورهای پیشنهادی شامل قرآن و پرسش‌های نوپدید، فهم دین، ایمان و عقلانیت، الحاد جدید، علوم دینی و غیره، سنت و مدرنیته، پیشرفت و انحطاط، سبک زندگی، مصلحت، دین و زندگی، شبکه‌های اجتماعی، اسلام و ایران، تمدن اسلامی، تاریخ اندیشی، جهانی شدن و هویت ملی، انقلاب و اصلاح، تقلید و استقلال فکری، استقلال سیاسی و منافع ملی، مسئله خودی، تربیت و جامعه سازی، معنویت و گسست نسلی، آسیب اجتماعی، عدالت اجتماعی، روحانیت، آئین‌های دینی و اجتماعی می‌شود.

دبیر علمی همایش بین المللی بازاندیشی آرای شهید مطهری ادامه داد: از دیگر محورهای همایش می‌توان به نظام سرمایه داری، عدالت اقتصادی، ربا و بانکداری، تولید و پول، ذات گرایی و برساخته بودن معنا، من دیگری و گفتگوهای بین فرهنگی، تجرد و تاریخی بودن عقل، اعتبارات و علوم اجتماعی، عقل عملی و عقلانیت انتقادی و ذات گرایی و حکمرانی، حقوق بشر، آزادی، خرافات، زن، خانواده، انتقاد و انتقادپذیری می‌شود.

وی با بیان اینکه آثار شهید مطهری دو گونه موضوع دارد، افزود: موضوعات آثار شهید مطهری شامل چگونگی آثار فکری و اندیشه‌های دین که اولین بار توسط علامه طباطبایی مطرح شد و بخش دوم نیز یا به صورت یادداشت و یا به صورت سخنرانی بوده است می‌توان تحلیل کرد.

حجت الاسلام مهدوی راد بیان کرد: برخی مصلحان پیرایشگر و برخی آرایشگر هستند، برخی دغدغه زدودن تحریف از فکر اسلامی را دارند و برخی توانمند ساختن آن را در رویارویی با پرسش‌های زمانه می‌دانند.

وی گفت: شهید مطهری در سال‌های پایانی زندگی خود به مسائل اقتصادی و فلسفی در حوزه مطالعات و گرایشات فکری مختلف مانند بحث نظام سرمایه داری، فقه و حقوق و بازشناسی مکتب دینی تمرکزی بیشتری داشته است.

برچسب ها:

دین و اندیشه

107
0 0

لینک های مفید