قیام عاشورا به عنوان یک الگوی مستمر در تمامی زمان‌ها و مکان‌هاست

به نقل از سایت اخبار دین و اندیشه :    

به گزارش خبرگزاری مهر، کلاس درس اخلاق اسلامی  نمایندگی فرهنگی کشورمان در اوگاناد برای شصت دانشجوی سال اول دانشکده اسلامی جامعه المصطفی (ص) به تشریح جنبه های اخلاقی قیام عاشورا اختصاص یافت.

تاسوعا و عاشورا؛ بزرگ ترین مصیبت و تراژدی جهان

محمد رضا قزلسفلی رایزن فرهنگی  جمهوری اسلامی ایران دراوگاندا، در مقدمه مطالب درسی خود  ضمن شرح اهمیت ماه محرم و واقع شدن بزرگ ترین مصیبت و تراژدی جهان در آن گفت: برای اولین بار در زمان خلیفه دوم با پیشنهاد حضرت امام علی (ع) هجرت پیامبر اکرم (ص) از مکه به مدینه مبنای تقویم اسلامی هجری قمری قرار گرفت و ماه محرم اول سال تعیین شد .

وی در ادامه ضمن اشاره به دو جریان حق و باطل از زمان کشته شدن هابیل به دست قابیل  به دانشجویان  با بیان اینکه در طول تاریخ همواره جبهه باطل در مقابل جبهه حق بوده است گفت : از ابتدای خلقت انسان ابلیس با  آدم ، قابیل با هابیل  ، نمرود با ابراهیم (ع) ،  فرعون با موسی(ع) ، ابوسفیان با پیامبر اکرم (ص) ، یزید با امام حسین (ع) ، و... و امروز  پیروان یزید با پیروان امام حسین (ع) ، استکبار جهان خوار آمریکا با  اسلام ناب و پیروان حقیقی پیامبر اکرم (ص) دشمنی  داشته و در جنگ بوده است.  این روند  تا ظهور منجی عالم بشریت حضرت مهدی موعود(عج) برای استقرار حکومت عدل جهانی و پایان‌ همه باطل‌ها ادامه دارد.

کربلا نمایشگاه انسانیت

رایزن فرهنگی در بخشی از مطالب درسی خود به منظور ترسیم تصویری از ویژگی‌های اخلاقی دو جبهه حق و باطل در عاشورای سال شصت و یک هجری برای دانشجویان گفت: در کربلا نمایشگاهی از انسانیت، عظمت، شجاعت، غیرت و حماسه ، عرفان ، نیایش و جانبازی، حق‏ خواهی و حق‌‏پرستی و تمام فضائل و مکارم انسانی و اخلاقی که در امام حسین(ع) و یاران فداکار آن حضرت تبلور یافته بود.

 وی در بخشی از مطالب درسی مرتبط با اخلاق اسلامی با بیان اینکه کربلا دانشگاه علم و ادب ، اخلاق ، صداقت، ادب ، عدالت و تمامی خوبی ها بود افزود: اگر انسان ها امام حسین (ع) را الگو و سرمشق خود قرار دهند یک جامعه مبتنی بر همه خوبی های مطلوب بشریت خواهد داشت.

قزلسفلی در ادامه مطالب درسی موضوع تصریح کرد: پستی و زبونی ، حرام ‏خواری ، فساد و فحشا ،  توحش ، بی حرمتی به مقدسات ، سنگدلی و خونخواری و ... از جمله ویژگی های افراد سپاه یزید به عنوان جبهه باطل در صحنه عاشورا بود .

 قیام عاشورا به عنوان یک الگوی مستمر در تمامی زمان‌ها و مکان‌ها ، جایگاه امام حسین (ع) نزد پیامبر اکرم (ص) علل و اهداف قیام عاشورا ، ویژگی های کمی و کیفی یاران امام حسین(ع)، شناخت صفات یزید و یاران او ، ویژگی‌های اخلاقی دو جبهه حق و باطل در کربلا، از جمله موضوعاتی بودند که مورد بررسی قرار گرفت.

یزید، میراث مکتب اسلام و ادیان الهی راپایمال کرد

قزلسفلی در ادامه با بیان اینکه امام حسین (ع) در کربلا با جنایت ، ظلم  ، جهل ،  نفاق ، نیرنگ و فریب و ... مواجه بود گفت: اگر  آن حضرت در برابر یزید ساکت می‌ماند اخلاق انسانی ، تعالیم قرآن مجید ، سنن پیامبر اکرم (ص) و بطور کلی میراث مکتب اسلام و ادیان الهی پایمال می‌شد .

رایزن فرهنگی به دانشجویان با ارائه شواهد و مثال توضیح داد: عزت و کرامت امام حسین(ع) در عاشورا درسی بزرگ برای تمام مسلمانان و آزادگان جهان است که زیربار ظلم و ستم نروند و همواره با عزت و سربلندی زندگی نمایند.

 وی به منظور ارائه و معرفی الگوی کامل اخلاق اسلامی و انسانی به نمونه ای از رفتار انسانی و اخلاقی امام حسین (ع) با آقای جون برده سیاه پوست آفریقائی اشاره کرد .

 رایزن فرهنگی در ادامه کلاس با طرح حدیث «حسین منی و انا من حسین» از دانشجویان خواست مفاهیم و پیام های نهفته در این حدیث و علل بیان آن توسط پیامبر اکرم (ص) به عنوان فعالیت کلاسی توضیح دهند .

 در ادامه چند حدیث اخلاقی مرتبط با درس اخلاق اسلامی از سالار شهیدان حضرت اباعبدالله الحسین (ع) بر تخته نوشت و  مانند فعالیت کلاسی و به صورت مباحثه محتوای آن ها تشریح گردید.

برچسب ها:

دین و اندیشه

110
0 0

لینک های مفید