اطاعت از فرمان الهی و تمسک به حبل الله مصداقی از تقوای الهی است

به نقل از سایت اخبار دین و اندیشه :    

به گزارش خبرگزاری مهر، محمد حسین مختاری، رییس دانشگاه مذاهب اسلامی در مراسمی به مناسبت هفته وحدت در مسجد بلال صدا و سیما در سخنانی با تبریک میلاد پیامبر بزرگوار اسلام(ص) و ولادت امام جعفر صادق علیه السلام، گفت: هفته وحدت فرصتی برای گفتمان وحدت آفرین است و فرهنگ گفت وگو و تفاهم بیشتر پیروان مذاهب اسلامی نقش شگرفی در پیشبرد اهداف تقریبی خواهد داشت.

وی افزود: ما نمونه‌هایی از این گفت وگو های عالمانه را در مکاتبات مرحوم آیت الله بروجردی و شیخ محمود شلتوت و همچنین در فرمایشات وحدت آفرین امام راحل و مقام معظم رهبری مشاهده می کنیم که این سلوک و سیره، ضرورت فرهنگ گفت وگو را برای همه مسلمانان نشان می دهد.

مختاری با اشاره به تاکید رهبر معظم انقلاب درخصوص ضرورت گفت وگوی علمای شیعه و سنی، اظهار داشت: مقام معظم رهبری در جمع روحانیون شیعه و اهل سنت فرمودند که ما کارهای مشترکی داریم، هر کدام از مذاهب فقهی خودشان را تدریس می کنند و تاکید بر وجود مشترک است و ما نباید فرصت را از دست بدهیم تا دشمنان اسلام و استکبار جهانی رخنه کنند و باعث ایجاد اختلاف و تفرقه میان مسلمانان شوند.

رییس دانشگاه مذاهب اسلامی ادامه داد: خداوند متعال در قرآن کریم با ذکر شاخصه مهم و بنیادین در مقوله اتحاد اسلامی تمسک به حبل الله را به عنوان شاه کلید ایجاد وحدت در جامعه بیان می کند چنانچه در آیه ۱۰۳ سوره آل عمران آمده که "واعتصموا بحبل الله جمیعا و لاتفرقوا". خداوند در این آیه شریفه اعتصام به حبل الله را به عنوان عامل وحدت و بازدارنده از تفرقه معرفی می کند.

وی با بیان این که نتیجه و اثر تفرقه چیزی جز فروپاشی جامعه اتحاد اسلامی نیست، گفت: از این جهت امت اسلامی با هدف واحد و روش واحد برای رسیدن به اصل توحید و یا وصول به ذات اقدس حق با تداوم اتحاد و جلوگیری از تفرقه معنا می بخشند. از این جهت خداوند متعال برای حفظ اصول وحدت، تمسک به حبل الله را به عنوان یک رفتار وحدت بخش و عوامل مهم برای جلوگیری از تشتت و تفرقه در جامعه ایمانی ذکر می کند.

استاد درس خارج فقه و اصول حوزه علمیه قم افزود: حبل در این آیه شریفه به معنی ریسمان، سبب، وسیله و ابزاری است که به وسیله آن می توانیم به هدف برسیم و در اصطلاح قرآنی مقصود از حبل الله چیزی است که موجب اتصال میان انسان و خداوند متعال می شود و در اینکه مصداق حبل الله چیست در تفاسیر و روایات تفسیری مصادیقی ذکر شده است.

مختاری با اشاره به اینکه از مهمترین مصادیق حبل الله، قرآن کریم است، گفت: اساسا جامعه ای بدون قانون مکتوب نمی تواند به وحدت هدف و رویه دست پیدا کند و زود یا دیر دچار فروپاشی و تشتت می شود، لذا مرحوم علامه طباطبایی صاحب تفسیر المیزان با استناد به آیه ۱۰۱ سوه آل عمران براین اعتقاد است که یکی از مصادیق حبل الله، خود قرآن است و برای تایید این برداشت یک روایتی نقل می کند که پیامبر اکرم، حبل الله را به قرآن تفسیر می کنند.

وی ادامه داد: البته مصادیق دیگری همچون وجود مقدس رسول خدا(ص) و اهل بیت علیهم السلام ذکر شده است که همه می توانند با تمسک به حبل الله وحدت خود را حفظ کرده و از تفرقه و پیامدهای سوء آن در امان باشند.

مختاری خاطرنشان کرد: خدای متعال برای پیشگیری از تشتت و اختلاف در جامعه اسلامی و ایمانی، بر وحدت و لزوم تمسک دسته جمعی مردم بر حبل الله سفارش کرده و آن را به عنوان عامل تقوا مورد تاکید قرار می دهد چون اطاعت از فرمان الهی و تمسک به حبل الله مصداقی از تقوای الهی است و انسان با آن می تواند خود و جامعه از شر بسیاری از امور حفظ کند.

رییس دانشگاه مذاهب اسلامی تاکید کرد: این یک وظیفه خطیر برای تمامی عالمان اسلامی است که نقش آگاهی بخشی را در این خصوص ایفا کنند و در برابر بسیاری از اندیشه های افراطی و خشن ناشی از جهل بایستند و برای زدودن ظلمت جهل تلاش کنند و جامعه به سمت و سوی سنت پیامبر(ص) و آموزه های وحیانی اسلام که توام با خرد ورزی و مهر ورزی است فرا بخوانند.

برچسب ها:

دین و اندیشه

114
0 0

لینک های مفید