روان‌سیاست: نئولیبرالیسم و فناوری‌های جدید قدرت منتشر شد

به نقل از سایت اخبار دین و اندیشه :    

به گزارش خبرنگار مهر، ضمن سنجش اجمالی اندیشه‌های انتقادی معاصر، بیونگ چول هان در این کتاب تلاش می‌کند نشان دهد قدرت، که هم اکنون در قالب رژیم نئولیبرال ظهور و بروز یافته است، با چه فناوری‌هایی به دستکاری و کنترل سوژه‌ها می‌پردازد. سوژه‌ها در عصر روان‌سیاست دیجیتال تصور می‌کنند در محیطی دموکراتیک به سر می‌برند در صورتی که این دموکراتیک‌سازی جعلی و صوری صرفا ابزاری برای مشاهده و کنترل دائمی سوژه‌هاست. اهمیت اثر حاضر به دلیل مواجهه انتقادی مولف با تکنولوژی‌های دیجیتالی امروزین است که بخشی از تجربه‌زیسته همه ما شده‌اند و همین امر این اثر را تبدیل به کتابی راهگشا برای علاقمندان به مباحث فلسفه و فلسفه سیاسی کرده است.

بیونگ چول هان اندیشمند کره‌ای تبار آلمانی که هم اکنون در دانشگاه برلین مشغول تدریس و پژوهش است از جمله چهره‌های زنده سپهر اندیشه انتقادی محسوب می‌گردد. هان که متاثر از هایدگر، فوکو و دلوز است از سه موضع فلسفه، جامعه‌شناسی و اندیشه سیاسی به نقد سرمایه‌داری متاخر (نئولیبرالیسم) و همچنین فرهنگ برآمده از آن می‌پردازد. عصاره نقد هان این است که نئولیبرالیسم بیش از پیش به انسان وعده رهایی می‌دهد؛ اما در واقع با این تکنیک، حوزه خصوصی فرد را نابود کرده، انسان را در تمام شئون زندگی رصد، کنترل و مدیریت می کند.

نسخه انگلیسی «روان سیاست: نئولیبرالیسم و تکنولوژی‌های جدید قدرت» در سال ۲۰۱۷ توسط انتشارات ورسو منتشر گردید و این اثر، چول هان را تبدیل به متفکری جدی در حوزه اندیشه سیاسی معاصر کرد و بلافاصله در سال ۲۰۱۸ دو اثر «ریخت‌شناسی خشونت (انتشارات ام ای تی)» و «قدرت چیست (انتشارات پولیتی)» از وی منتشر گردید که دلالت به کشش فزاینده درگیری با مباحث جاری اندیشه سیاسی برای هان دارد.

وی در حال تبدیل شدن به وزنه ای قدرتمند در منظومه اندیشه انتقادی است. هان به واسطه دغدغه های ویژه اش بدون اغراق امروزی ترین و به روزترین اندیشمند انتقادی است. او به خاطر نقدهای توفنده از جامعه دیجیتالی شده دوران حاضر که طی آن اینترنت و شبکه های اجتماعی همچون فیس بوک و اینستاگرام، روان انسان ها را دست کاری و باز تولید می کند، شناخته می شود. نقد او از جامعه دیجیتالی شده معاصر که درونمایه های قوی هایدگری دارد(هان رساله دکتری خود را در سال ۱۹۹۴ با موضوعی مربوط به هایدگر دفاع کرد) به نقد امری بنیادی تر، یعنی به نقد سرمایه داری متأخر و نئولیبرالیسم می رسد. اگر بخواهیم جایگاه هان را در منظومه تفکر انتقادی مشخص کنیم، بی درنگ باید او را در گروه اندیشمندان پسافوکویی معرفی کنیم.

نشر لوگوس کتاب های «روان‌سیاست» و «اندوه اِروس» از هان را چاپ کرده است و در پی چاپ و معرفی آثار دیگر اوست.

فهرست مطالب کتاب عبارت است از:

مقدمه مترجم

۱- بحران آزادی

۲- قدرت هوشمند

۳- موش کور و مار

۴- زیست سیاست

۵- معضل فوکو

۶- درمان به مثابه کشتار

۷- شوک

۸- ناظر کبیر دوست داشتنی

۹- سرمایه داری هیجانی

۱۰- بازی گونگی

۱۱- داده های بزرگ

۱۲- فراسوی سوژه

۱۳- تجاهل ورزیدن

پی نوشتها

نمایه

مصطفی انصافی دانشجوی دکتری اندیشه سیاسی در گروه علوم سیاسی دانشگاه علامه طباطبایی است. حوزه تخصصی وی فلسفه سیاسی قاره‌ای است. از وی تاکنون بیش از ۲۰۰ ترجمه، مقاله و یادداشت در صفحات اندیشه نشریات مختلف به چاپ رسیده است.

روان‌سیاست: نئولیبرالیسم و فناوری‌های جدید قدرت نوشته بیونگ چول هان با ترجمه محمد انصافی به همت نشر لوگوس به بهای ۲۵۰۰۰۰ ریال منتشر شد.

برچسب ها:

دین و اندیشه

109
0 0

لینک های مفید