درسگفتار توسعه با خصلت چینی: سوسیالیسم بازار برگزار می شود

به نقل از سایت اخبار دین و اندیشه :    

به گزارش خبرگزاری مهر، در ادامه درسگفتارهای زمستان ۱۳۹۸ مؤسسه «پرسش»، درسگفتار توسعه با خصلت چینی: سوسیالیسم بازار با تدریس کمال اطهاری از یکشنبه ۶ بهمن ماه از ساعت ۱۷ آغاز می‌شود.

اطهاری در معرفی درسگفتار توسعه با خصلت چینی: سوسیالیسم بازار نوشته است:

چین به راستی نوعی خاص از توسعه را به جهان معرفی کرده است: میانگین رشد سالانه تولید ناخالص داخلی واقعی چین از ۱۹۷۹ تا ۲۰۱۶ حدود ۹.۶ درصد رشد بود. به بیان دیگر، چین توانسته است در هر هشت سال اندازه‌ی اقتصاد خود را دو برابر کند. در این مدت ۸۰۰ میلیون چینی از زیر خط فقر به در آمده‎اند. داده‌های صندوق بین‎المللی پول و مجمع اقتصاد جهانی نشان می‌دهد که (بر مبنای برابری قدرت خرید) چین در سال ۲۰۱۴ از آمریکا به‎عنوان بزرگترین اقتصاد جهان پیشی گرفته است. بر مبنای برابری قدرت خرید، سهم چین از تولید جهانی از ۲.۳ درصد در سال ۱۹۸۰ به ۱۸.۳ درصد در سال ۲۰۱۶ افزون شده، و هم‎زمان سهم آمریکا در تولید جهانی از ۲۴.۳ درصد به ۱۵.۳ درصد کاهش یافته است. صعود اقتصاد چین چشم‎گیر بوده است، چرا که در سال ۱۹۸۰ تولید این کشور (بر مبنای برابری قدرت خرید) تنها یک‎دهم آمریکا بود و پیش‎بینی می‌شود تا سال ۲۰۲۲ اقتصاد چین ۴۶.۶ درصد بزرگ‌تر از اقتصاد آمریکا گردد.

البته این میزان از توسعه‎ی اقتصادی بدون آسیب و پی‌آیندهای منفی نبوده است که ازدیاد چشم‎گیر نابرابری اجتماعی، آسیب‌های شدید زیست‎محیطی و نبود آزادی‌های سیاسی از زمره‎ی بارزترین آنها هستند. اما با در گرفتن این که این میزان رشد در کشورهای مرکزیِ سرمایه‎داری (که جمعیت چین بیش از مجموع آنها است) به چه شدتی به استثمار، استعمار، سرکوب و جنگ‎افروزی همراه بوده، اگر بتوان پی‌آیندهای منفی پیش‎گفته را به حداقل ممکن رساند، که اکنون در دستور کار چین است،، شاید بتوان گفت مدل نهادیِ توسعه‎ی چینی کم‌آسیب‌ترین و سریع‌ترین مسیر توسعه را در تاریخ بشر به دست داده است.

چینی‌ها از ابتدا نام مدل نهادیِ خود را سوسیالیسم با خصلت چینی نهادند، اما در متون علمی و پژوهشی به طور معمول به آن سوسیالیسم بازار می‌گویند. البته پیش از چین، شیوه‎ای دیگر از سوسیالیسم بازار در اروپای شرقی توسط اسکار لانگه معمول شده بود، اما مضمون مدل نهادیِ نوع چینی با نوع اروپای شرقی آن تفاوت ماهوی دارد. مطالعات متعدد نشان می‌دهد که این مدل توانسته از آخرین دستاوردهای دانش بشر، از اقتصاد خُرد گرفته تا فلسفه‎ی سیاسی گرامشی و شهرسازیِ هلند و… به طور خلاقانه بهره گیرد.

ما در این درس‎گفتار نیز به موضوعی مغفول در گفتمان توسعه‎ ایران، و این بار درباره‎ نحوه‎ انکشاف و به کارگیریِ مدل نهادی سوسیالیسم بازار در چین و نقاط قوت و ضعف آن خواهیم پرداخت.

برچسب ها:

دین و اندیشه

135
0 0

لینک های مفید