دموکراتیک‌سازی، توسعه و دولت پدرسالار در عصر جهانی شدن

به نقل از سایت اخبار دین و اندیشه :    

به گزارش خبرنگار مهر، تحقق توسعه و دموکراسی با نقش و کارکرد دولت توسعه خواه، با یک بینش صحیح، استقلال ریشه دار، بوروکراسی کارآمد، حکومت قانون، استقلال قوه قضائیه و فعالیت احزاب و رسانه‌ها و بخش خصوصی، از مهمترین دغدغه‌های کشورهای در حال توسعه است.

اما رژیم‌های پدرسالار، خودکامه و استبدادی برخلاف دولت‌های توسعه خواه، بزرگترین مانع تحقق توسعه و دموکراسی و حل و رفع مسائل و مشکلاتی نظیر فقر، بیکاری و شکاف‌های طبقاتی و ستم و سرکوب و هرج و مرج و بی قانونی در این کشورها هستند.

کتاب حاضر تجربه کشورهای آسیای شرقی و جنوب شرقی و آمریکای لاتین را در این رابطه و با توجه به ماهیت و سیاست‌ها و عملکرد دولت‌ها بررسی و مقایسه کرده است.

به باور نویسنده حتی روند جهانی شدن هم نتوانسته رژیم‌های پدرسالار را تضعیف کند و این رژیم‌ها در این روند مجهزتر شده و استبداد را بازتولید کرده اند و هرچه درجه و میزان پدرسالاری بیشتر بوده و دولت بیشتر جنبه شخصی و خودکامه داشته، امکان تحقق توسعه و دموکراسی هر دو، کمتر بوده است.

دموکراتیک سازی، توسعه و دولت پدرسالار در عصر جهانی شدن تألیف «اریک بود» با ترجمه سید احمد موثقی به همت انتشارات روزنه به بهای ۴۹۵,۰۰۰ ریال به تازگی منتشر شده است.

برچسب ها:

دین و اندیشه

118
0 0

لینک های مفید