زبان اینترنتی فارسی؛ تولد گونۀ جدید زبانی در شبکه‌های اجتماعی

به نقل از سایت اخبار دین و اندیشه :    

به گزارش خبرنگار مهر، زبان اینترنتی فارسی چیست؟ حضور دائمی ما در شبکه‌های مجازی و گفت‌وگوهای نوشتاری‌مان چه بلایی بر سر زبان فارسی آورده است؟ آیا به‌راستی فضای مجازی به «مسلخ زبان فارسی» تبدیل شده است؟ یا بالعکس به فضایی برای رشد و سازگاری گونۀ جدیدی از زبان فارسی؟ این کتاب سعی دارد تا پدیدۀ زبان اینترنتی فارسی را که در بستر شبکه‌های اجتماعی برخط (عموماً توسط نوجوانان) استفاده می‌شود واکاوی کند.

در این راستا، ابتدا تحولات زبان فارسی در گذر زمان و در بزنگاه‌های حضور رسانه‌های ارتباطی (از اولین کتیبه‌ها تا اینترنت) مطالعه شده است. سپس، در گام دوم ویژگی‌های زبان اینترنتی فارسی استخراج شد و در پایان دربارۀ دلایل ارتباطی گرایش کاربران به چنین ابداعی بحث شده است. این کتاب می‌تواند متخصصین علوم ارتباطات، زبان شناسان به طور عام و زبان شناسان اینترنتی به طور خاص و علاقه‌مندان به حوزه‌های وب، اینترنت و اثرات آنها بر زبان‌ها جالب باشد.

سمیه چایچی، کارشناسی خود را در رشته ادبیات انگلیسی از دانشگاه فردوسی مشهد اخذ کرد. سپس فعالیت‌های فرهنگی و هنری‌اش را آغاز کرد که حاصلش برگزاری چندین همایش ملی و بین‌المللی بود. وی سال ۱۳۹۴ برای تحصیل در مقطع کارشناسی ارشدِ رشتۀ علوم ارتباطات در دانشگاه تهران، مشهد را ترک کرد. سمیه چایچی با ورود به تهران فعالیت‌های هنری‌اش را بر روی فیلم‌سازی متمرکز کرد و در مقام سرمایه‌گذار، تهیه‌کننده و پژوهشگر فعالیت‌های متعددی انجام داد. بیشترین فعالیت‌های او در حوزه‌های بینارشته‌ای قرار دارد، زیرا وی معتقد است که از همگرایی و بیشتر از آن، از امتزاج دانش‌هاست که می‌توان به نتایج قابل تأمل و ارزشمندی دست یافت.

از جمله سوابق پژوهشی و فرهنگی‌هنری وی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

عضو تیم تحقیقاتی و تهیه‌کنندۀ فیلم مستند داستانی بلند «جام شکسته: مناظره خیام با کالیگولا» از ۱۳۹۲ تا ۱۳۹۷ (راجع به آثار و زندگی حکیم عمر خیام)
عضو تیم تحقیقاتی و تهیه‌کننده فیلم مستند بلند «سینمای ایران در جستجوی خوشبختی» ۱۳۹۵ (راجع به انفعال یا پویایی قهرمانان جوان ۵۷ سال سینمایی عامه‌پسند ایران)
محقق، مجری و تهیه‌کنندۀ فیلم مستند «سفر، ابزاری برای تغییر دیدگاه» ۱۳۹۵ (راجع به اثرات سفرهای مبتنی بر اپلیکیشن‌هایی نظیر کوچ‌سرفینگ بر تصویر ذهنی گردشگران از کشور مقصد)
محقق، مجری و تهیه‌کننده فیلم مستند «ساکنین تخیل جمعی» ۱۳۹۴ (راجع به مقایسه قهرمانان سینمای موج نوی سینمای ایران و قهرمانان سینمای هالیوود)
مترجم مقاله «منطق تحول رسانه‌ای واقعیت»، نوشتۀ اگنس پتو، ماهنامه فیلم‌نامه نویسی فیلم‌نگار، شماره ۱۹۳، ۱۳۹۷، صص ۴۷ ۵۲.
نویسنده مقاله «مطالعۀ تطبیقی تنگسیر (صادق چوبک) و ژرمینال (امیل زولا)»، مجلۀ دانشجویی پل دانشگاه فردوسی مشهد، شماره ۱، ۱۳۸۸، صص ۴۹ ۵۱.

برچسب ها:

دین و اندیشه

130
0 0

لینک های مفید