خون شهید چراغ راه جامعه است/ حاج قاسم مجاهدی خستگی ناپدیر بود

به نقل از سایت اخبار دین و اندیشه :    

حجت‌الاسلام غلامرضا بهروزلک پیرامون آثار شهادت حاج قاسم سلیمانی در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: در مراسم شهادت حاج قاسم سلیمانی شاهد برانگیخته شدن یک غرور ملی و یک روحیه اسلام خواهی و عرق میهن پرستی و جهت دار الهی بودیم. اگر ایام الله را ایامی بدانیم که ما را به یاد خدای متعال می‌اندازد، می‌توانیم روز تشیع حاج قاسم سلیمانی را هم یکی از ایام الله قلمداد کنیم و همان طور که قرآن می‌فرماید «وَ ذَکِّرْهُمْ بِأَیامِ اللَّه» ایام خدا را یادآوری کنیم. ایام خدا ایامی هستند که ما را به یاد خداوند متعال می‌اندازند و هدایت به سمت او می‌کنند.

استاد علوم سیاسی دانشگاه باقرالعلوم (ع) افزود: شهادت حاج قاسم سلیمانی و افتخاری که در این چند سال گذشته در دفاع از حرم ائمه معصومین داشتند از یک سو ماهیت این دفاع ارزشمند است و او را به عنوان یک مجاهد خستگی ناپذیر معرفی نمود، اما از سوی دیگر هم ویژگی‌های فردی و اخلاص و دیانت و سربازی ولایت این شهید هم برجسته است. توصیه ایشان هم این بود که به عنوان سرباز ولایت شناخته شود. اینها ارزش‌های بنیادین جامعه اسلامی ما هستند که در آن شهید تبلور داشت و با خون او هم امضا شد و مردم را به خیابان‌ها کشید. از این جهت خیلی ارزشمند بود و فرصتی بود که توسط خون پاک آن شهید در سراسر کشورمان ظهور کرد.

وی ادامه داد: خون شهید همیشه چراغ راه جامعه اسلامی بوده است. آنچه که لازم است تا آن را حفظ کنیم تا خون این شهید پایمال نشود، یکی برجسته سازی و زنده نگه داشتن نام و یاد این شهید است. یادمان باشد که کسی به خاطر عشق به اهل بیت و میهن جان خود را فدا نموده است. این مهم است که شهدای این چنین را همیشه در یاد داشته باشیم. راهکارهای زنده نگاه داشتن هم متعدد است. از طرفی خیابان‌ها و اماکنی به نام این شهید مزین شده و اینها هم خوب است و در این راستا معنادار است. هر چقدر هم بتوانیم این نمادپردازی را بیشتر کنیم چون مردم به طور روزمره با آن سروکار دارند بهتر خواهد بود. این کار انجام شده و جا دارد که بیشتر هم بشود.

غلامرضا بهروزلک اضافه کرد: علاوه بر زنده نگه داشتن نام ایشان، تبیین سیره رفتاری و ویژگی‌های ارزشمندی که این شهید و شهدای دیگر داشته‌اند و توصیه به یکدیگر به این مسائل هم اهمیت دارد. قرآن می‌فرماید: «وَالْعَصْرِ إِنَّ الْإِنسَانَ لَفِی خُسْرٍ إِلَّا الَّذِینَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ وَتَوَاصَوْا بِالْحَقِّ وَتَوَاصَوْا بِالصَّبْرِ». شهید قاسم سلیمانی ایمان و عمل صالح داشت. عمل صالح او دفاع از میهن و حرم اهل بیت عصمت و طهارت بوده است. ما باید اینها را به حق توصیه کنیم. لازمه آن هم این است که ابتدا حق را درست بشناسیم.

وی سپس گفت: در دنیای کنونی که ارزش‌ها جا به جا شده و جای شأن عوض شده و ضدارزش ها در جامعه ما هم نفوذ کرده جای دارد این ارزش‌ها را تبیین کنیم. اخلاص، میهن پرستی مثبت، سربازی در راه عشق به مرام اهل بیت و میهن و … ارزش‌های مثبتی بوده که می‌توان اینها را هنجارسازی کرد و در جامعه گسترش داد.

غلامرضا بهروزلک خاطرنشان کرد: راهبرد دیگری که به نظر می‌رسد معرفی قاتلان و دشمنانی است که امثال این شهیدان را به شهادت رساندند. دشمن را نباید فراموش کرد. مرزهای خودمان را باید با دشمنان شفاف کنیم. از سوی دیگر ظلم و ستم این دشمنان را باید یادآوری کرد. راهبرد دیگر هم تداوم مسیر این شهیدان است. صرف بیان و زنده کردن کافی نیست. باید برای عمل مان الگوسازی از آنان صورت دهیم. به نظر می‌رسد در این راهبرد، پیروی و تأسی به سیره شهدا بسیار مفید و ارزشمند می‌باشد.

وی افزود: تعبیر مقام معظم رهبری بسیار زیبا بود. شهید قاسم سلیمانی را شاگرد مکتب امام خمینی معرفی نمودند. این سخن مقام معظم رهبری بسیار ارزشمند و زیبا بود که عصاره فضائل مکتب امام خمینی در شخصی تجلی پیدا کرده بود که حاج قاسم سلیمانی بود. یاران این مردی که از قم قیام نمود در حدیث امام کاظم (ع) این صفات را دارند و به نظر می‌رسد می‌توان با آن شاخص‌های حدیث امام کاظم (ع) هم این صفات را ترسیم کرد.

غلامرضا بهروزلک سپس اظهار داشت: حدیثی از امام کاظم (ع) است که ایشان می‌فرمایند: «رجل من قم، یدعو الناس إلی الحق، یجتمع معه قوم قلوبهم کزبر الحدید، لا تزلهم الریاح العواصف، لا یملون من الحرب ولا یجبنون، وعلی الله یتوکلون، والعاقبة للمتقین». چند ویژگی برجسته در این حدیث آمده است. مردی از قم مردم را دعوت به حق کرده است. پس اینها حق محور هستند. طوفان‌های سهمگین و حوادث آنها را از جای نمی‌کند. می‌بینیم که چهل سال مجاهدت و مبارزه آنها را خسته نکرد. از جنگیدن خستگی به خود راه نمی‌دهند. از جا کنده نمی‌شوند و نمی‌ترسند و بر خدا توکل می‌کنند و عاقبت نیز از آن متقین است. دیدیم که چطور به شیرینی عاقبت زندگی حاج قاسم سلیمانی ختم به خیر شد و خوش عاقبت شد. امیدواریم که ما هم بتوانیم لیاقت پاسداشت خون این شهید را داشته باشیم.

وی در پایان گفت: راه شهید سلیمانی راه مقاومت در برابر ظلم و قیامی علیه ظلم جهانی و نه تنها در سطح منطقه بود. این یادآور یاران امام مهدی (ع) و اقدام ایشان است که بعد از آنکه جهان از ظلم و جور پر شده امام مهدی (ع) جهان را از ظلم پاک خواهند کرد. این حرکتی که حاج قاسم سلیمانی انجام داد شیعیان و غیرشیعیان و همه غیرتمندان را به جوش و خروش انداخته است. به نظر می‌رسد یک الگوسازی مثبت از جریان مقاومت در منطقه می‌تواند شکل بگیرد که خیلی ارزشمند است.

برچسب ها:

دین و اندیشه

125
0 0

لینک های مفید