وحدت با اهل سنت به معنای کنار گذاشتن اعتقادات نیست

به نقل از سایت اخبار دین و اندیشه :    

به گزارش خبرگزاری مهر، نشست «تعامل با اهل سنت در سیره اهل بیت(ع)» دوره «آشنایی با مسائل جهان اسلام» با حضور حجت الاسلام احمد ربیعی فرد، پژوهشگر حوزه وحدت اسلامی و نویسنده کتاب «پرچم های برافراشته» در حسینیه هنر قم برگزار شد.

حجت الاسلام احمد ربیعی فرد با بیان اینکه چارچوب روش برخورد با کفّار و منافقین روشن است، گفت: متأسفانه روش برخورد با اهل سنت هنوز به طور کامل مشخص نشده است و مورد اختلاف است.در طول سالیان متمادی تشیع دارای حکومت نبوده و پس از انقلاب اسلامی مسئله ارتباط با اهل سنت بیش تر از گذشته ظهور و بروز پیدا کرده است.

نویسنده کتاب «پرچم های برافراشته» با اشاره به اینکه چند دسته روایات در مورد تعامل با اهل سنت وارد شده است، عنوان کرد: جریانهای علمی و اجتماعی اهل سنت نباید با مردم سنی مذهب اشتباه گرفته شود.

این پژوهشگر به نفوذ سلفیت در جهان اسلام اشاره کرد و افزود: مذاهب مختلف اهل سنت  در بسیاری از مناطق جهان از تفکرات سلفیت متأثر هستند.

 حجت الاسلام ربیعی فرد نحوه تعامل شیعه با سلفیت دارای اهمیت بسیار دانست و افزود: دلیل گسترش سلفیت در دهه های اخیر از سوی کشور های غربی، مقابله با انقلاب اسلامی بوده است. اسناد متعددی از اعترافات شاهزادگان سعودی و دستگاه امنیتی آمریکا وجود دارد که نشان از تقویت جریان سلفیت برای مقابله با جریان انقلاب اسلامی دارد. بیشترین مذهبی که ظرفیت بهره برداری علیه شیعه را دارد، مذهب سلفی است؛ چرا که جریان عثمانی، بیشترین اختلاف را در طول تاریخ با تشیع داشته است.

نویسنده کتاب «پرچم های برافراشته» با بیان اینکه  سیاست های عربستان سعودی در دوران پیروزی انقلاب اسلامی به سمت سکولاریسم و مدرنیته تمایل یافته بود، گفت: با هدایت آمریکا این سیاست ها به طور کلی تغییر کرد و به سمت افراط گرایی و سلفیت رفت.

حجت الاسلام ربیعی فرد با اشاره به اینکه انقلاب اسلامی یک جریان فرا مذهبی است، عنوان کرد: مهمترین ترمز برای قطار انقلاب اسلامی، برجسته کردن نگاه های مذهبی است.اگر اهل سنت احساس کنند که انقلاب اسلامی ایران به دنبال منافع مذهبی است، انقلاب اسلامی منزوی خواهد شد.

پژوهشگر حوزه وحدت اسلامی نگاه مکتب اهل بیت(ع) در خصوص تعامل با اهل سنت را برخاسته از قرآن کریم و سیره ایشان دانست و افزود: متأسفانه در خصوص تعامل با اهل سنت، کار علمی لازم به عنوان مرجع در حوزه علمیه صورت نگرفته است.

نویسنده کتاب «پرچم های برافراشته» با بیان اینکه وحدت با اهل سنت به معنای کنار گذاشتن اعتقادات نیست، اظهار کرد: یکی از نگاه ها در خصوص وحدت با اهل سنت، نگاه تاکتیکی است که صرفاً در ظروف زمانی خاص با اهل سنت وحدت برقرار می کند.

حجت الاسلام ربیعی فرد با اشاره به اینکه تشیع و اهل سنت باید در تعامل با یکدیگر متن کلی اسلام را محور قرار بدهند، ابراز کرد: نگاه معقول در خصوص وحدت با اهل سنت پایه ریزی حیات اجتماعی، دینی و سیاسی مبتنی بر اشتراکات اسلامی است.

پژوهشگر حوزه وحدت اسلامی با بیان اینکه غرب از تعامل جریانات اهل سنت با یکدیگر جلوگیری می کند، گفت: غرب با ایجاد و تقویت جریانهای مختلف مانع از وحدت جریانات اهل سنت شده است.

نویسنده کتاب «پرچم های برافراشته» با اشاره به اینکه مهمترین ادلّه مخالفان اتحاد اسلامی، کافر بودن اهل سنت است، عنوان کرد: دسته ای از روایات ولایت را جزو اصول دین می داند و کسی به آن اعتقاد نداشته باشد بی دین می شمارد و برخی دیگر از روایات نیز فارق میان اسلام و کفر را ولایت امیرالمومنین(ع) می دانند.

وی با بیان اینکه تمامی علما حتی صاحب حدائق، کافر بودن اهل سنت را رد کرده اند، اظهار کرد: پرچمدار علمی ضدیت با اهل سنت صاحب حدائق (شیخ یوسف بحرانی) است که در یک مقطع پُرفشار همراه با آزار اهل سنت زندگی می کرده است.

حجت الاسلام ربیعی فر با بیان اینکه اهل سنت کافر نیستند، ابراز داشت: پذیرش ولایت اهل بیت(ع) به معنای مسلمان بودن نیست، بلکه ایمان را می رساند.

پژوهشگر حوزه وحدت اسلامی دشمنی اهل سنت با اهل بیت(ع) و وجوب برائت را از دلایل دیگر مخالفان وحدت دانست و افزود: برائت به معنای بیزاری از ظالم است و بدون برائت شیعه نمی تواند به حیات خود ادامه دهد.

نویسنده کتاب «پرچم های برافراشته» با اشاره به اینکه برائت یک مسئله قلبی است و در عمل نمود پیدا می کند، گفت: برخی برائت را در «لعن» و «سَب» خلاصه می کنند و این بزرگترین جفا را به مسئله برائت است.

وی به تمایل گسترده مردم سودان به انقلاب اسلامی در اوایل پیروزی انقلاب اشاره کرد و افزود: متأسفانه پس از مدتی جریان شیرازی ها به نام انقلاب اسلامی، به لعن و طعنه مقدسات اهل سنت پرداختند و از روند گسترش تشیع جلوگیری کردند.

حجت الاسلام ربیعی فرد یکی از مهم ترین ادلّه منادیان اتحاد اسلامی را تقویت جوامع اسلامی در مقابل کفّار دانست و افزود: از زمان صدر اسلام مهمترین راهبرد یهود برای جلوگیری از نفوذ اسلام پررنگ کردن اختلافات مذهبی بوده است.

این پژوهشگر با اشاره به تقسیم حضرت آیت الله خویی در خصوص تقیه، عنوان کرد: تقیه به سه نوع خوفی، کتمانی و مداراتی تقسیم می شود و این یکی دیگر از ادلّه اتحاد اسلامی است.

نویسنده کتاب «پرچم های برافراشته» سیره ائمه اطهار(ع) در برخورد با اهل سنت را از دیگر ادلّه وحدت اسلامی دانست و افزود: سیره اهل بیت(ع) در برخورد با اهل سنت همزیستی، اخلاق نیکو و رسیدگی به آنها بوده است.

وی با بیان اینکه تبعیت از اهل بیت(ع) تنها نسخه نجات امت اسلامی است، اظهار کرد: متأسفانه برخی شیعیان این نسخه را تنها مختص به خود می دانند و از مذاهب دیگر دریغ می کنند.

حجت الاسلام ربیعی فرد با اشاره به اینکه نشر معارف نورانی مکتب اهل بیت(ع) از دیگر ادلّه وحدت اسلامی است، ابراز کرد: در مکتب اهل بیت(ع) شیعیان گروه پیشتازی هستند که بار هدایت سایر امت را به دوش می کشند و توسط اهل بیت برای این کار تربیت شده اند.

پژوهشگر حوزه وحدت اسلامی تعامل با خواص و عوام اهل سنت را دارای تفاوت دانست و افزود: در تعامل با عوام باید با مدارا و حُسن معاشرت رفتار کرد تا معارف اهل بیت(ع) به ایشان انتقال یابد.

نویسنده کتاب «پرچم های برافراشته» با بیان اینکه تعامل با خواص و جریان های اهل سنت پیچیده و دقیق است، گفت: هدف از تعامل با خواص اهل سنت جلوگیری از انحراف در امت است.

وی با اشاره به اینکه امروز سلفیت اهل سنت را مجذوب خود کرده است، عنوان کرد: ریشه های سلفیت در تقابل کامل با اصل اسلام و مکتب اهل بیت(ع) است و بدون بدون شناخت کامل سلفیت، تعامل با اهل سنت ممکن نیست.

برچسب ها:

دین و اندیشه

98
0 0

لینک های مفید