همه اضطراب‌های انسانی به دلیل تنهایی است

به نقل از سایت اخبار دین و اندیشه :    

به گزارش خبرگزاری مهر، برنامه «سوفیا» رادیو گفت‌وگو با موضوع فلسفه شادی و با حضور پروفسور جیمز موریس مدرس دانشگاه هاروارد روانه آنتن شد.

جیمز موریس در آغاز با اشاره به تحقیقات فراوانی که در رابطه با فلسفه شادی انجام داده است، گفت: غزالی در احیای علوم دین که شامل کیمیای سعادت می‌شود، مطالعاتی داشته است و در فتوحات ابن عربی نیز این موضوع به مقایسه گذاشته می‌شود و آن را از دو دیدگاه بررسی می‌کند؛ نخست از جنبه معراج یک فیلسوف که ابن سینا است و جنبه دوم معراج رهروهای یک پیامبر است و دو دیدگاه ذکر شده، جنبه سعادت بسیاری دارند.

وی بیان کرد: وقتی درباره راه سعادت یا شادی صحبت می‌کنیم، به دید روش عملی به آن نگاه می‌کنیم و مسئله دیگر این است که چگونه متوجه شادی روح و روان شویم که این نوع با شادی دنیای مدرن که به مادیات تعلق می‌گیرد، متفاوت است و این خیلی شبیه کلمه عشق است مدام آن را به کار می بریم اما از معنای واقعی عشق جدا شده است.

این مدرس دانشگاه هاروارد با بیان اینکه عموم افراد درباره اضطراب چارچوب دینی ندارند، عنوان کرد: افراد بیشتر در چارچوب مادی به موضوع اضطراب نگاه می‌کنند و اساساً این اضطراب زمانی ایجاد می‌شود که به معنا نمی رسند و یا یک بی معنایی و خلأ را حس می‌کنند. این اضطراب می‌تواند به دلیل یک گناه یا یک نقص باشد. این شاد نبودن به دلیل کامل نبودن یک فرد است و سبب ایجاد اضطراب و خلأ می‌شود. زمانی که فردی آگاهی نسبت به عشق داشته باشد، این خلأ را پر می‌کند و شادی را ایجاد می‌کند.

وی با تصریح بر اینکه ناراحتی به معنی غم نیست، اظهار کرد: ناراحتی روشی است که خدا فراهم کرده است تا از یک غم کوچک‌تر وارد یک هدیه برتری شویم و همه اضطراب‌ها به دلیل احساس تنهایی است و انسان زمانی که احساس ناراحتی یا نقص می‌کند، ناخودآگاه تنها می‌شود زیرا انسان موجودی است که دارای عشق است و از عشق ساخته شده است. شادی زمانی ایجاد می‌شود که با آگاهی از تنهایی به سمت وحدت حبی حرکت می‌کنیم و در این زمان شاد خواهیم بود.

وی در ادامه درباره بهجت اظهار کرد: حیرت کلمه‌ای مشابه با بهجت است و بهجت در حقیقت یک هدیه و هیجان محسوب می‌شود. حیرت قابل تصور و توضیح نیست و زمانی که اتفاقی می‌افتد و حیرت زده می‌شویم، هیچ پیش فرضی از آن نداریم و از هیچ روشی نمی‌توانیم آن را توضیح دهیم و در این زمان، خیال هم بهترین دوست و هم بدترین دشمن می‌شود و شادی که مانند هدیه الهی داده می‌شود، واقعی و همراه با حیرت است. این شادی مانند هدیه از سوی خداوند است.

برچسب ها:

دین و اندیشه

125
0 0

لینک های مفید