کتاب «مطالعۀ مصرف مخاطبان انیمه و مانگا در ایران» منتشر می‌شود

به نقل از سایت اخبار دین و اندیشه :    

به گزارش خبرگزاری مهر، استقبال نوجوانان ایرانی از انیمه‌های ژاپنی و شکل‌گیری نوعی فرهنگ غیررسمی میان طرفداران انیمه اعم از گردهمایی سالیانۀ هواداران و تبادل ده‌ها ترابایت انیمه میان آن‌ها و هم‌چنین خلأ پژوهش‌های علمی جهت شناخت این فرهنگ غیررسمی از دلایل ابتدایی این پژوهش برشمرده شده است.

مسئلۀ اصلی این پژوهش، مطالعۀ انواع مصرف رسانه‌ای انیمه و مانگا در میان مخاطبان و هوادارانش است. به همین دلیل، چارچوب نظری برای مطالعۀ این حوزۀ فرهنگی بر نظریه‌های مصرف متمرکز است. این کتاب در نظر دارد براساس رابطۀ متقابلی که در مورد مصرف و هویت و نیز مصرف و سبک زندگی در نظریه‌های سبک زندگی و مصرف وجود دارد، به هویت برساخته از مصرف این رسانه در میان مخاطبان و هواداران انیمه و مانگا توجه کند.

مسئلۀ دیگری که در این کتاب مطرح شده است، موضوع ماهیت اجتماعات نوپدید با محوریت یک رسانه در جامعۀ ایران است. نگارنده در تلاش است تا مشخص کند که این اجتماعات را باید خرده‌فرهنگ در نظر گرفت یا اجتماع؟

به طور کلی، هدف اصلی این کتاب دست‌یابی به روایتی مردم‌شناسی و توصیف یک خرده‌فرهنگ است که تحلیل رفتارها و ذائقه‌های فرهنگی آنان با حوزۀ گفتمانی نظریۀ مصرف بوردیو و هویت اجتماعی صورت می‌گیرد که در نهایت می‌تواند خواننده را به‌سوی سبک زندگی این افراد رهنمون شود.

این کتاب دارای ۵ فصل است: فصل اول آن، به معرفی رسانه‌های انیمه و مانگا می‌پردازد تا بتوان با شناخت کاملی از نوع و کارکرد این رسانه‌ها با مخاطبان آن مواجه شد. در فصل دوم، روش تحقیق مورد استفاده در این پژوهش معرفی می‌شود که به استناد کتاب، در نوع خود از روش‌های نوین تحقیق در علوم انسانی محسوب می‌شود که با نشان‌دادن توان و ظرفیت آن، خواننده مقدور می‌شود که با کمک یک طرح عملی با این روش آشنا شود.

در فصل سوم بر اساس مفاهیم بیان‌شده در اهداف اصلی کتاب و با توجه به مفهوم مصرف و انواع آن، روایتی مردم‌نگارانه بیان می‌شود تا توصیفی از مخاطبان حوزۀ انیمه و مانگا به‌دست آید. در فصل چهارم روایت مردم‌نگارانه به کمک هویت و مفاهیم کلیدی مورد استفاده در فضای مجازی مطرح می‌شود. فصل پایانی کتاب به آخرین حلقۀ این چرخۀ مصرف؛ یعنی هویت و سبک زندگی با یافته‌های حوزۀ فرهنگی مورد مطالعه در زمینۀ سبک زندگی اختصاص دارد.

برچسب ها:

دین و اندیشه

123
0 0

لینک های مفید