راه‌حل‌هایی برای مسائل اجتماعی به‌زودی منتشر می‌شود

به نقل از سایت اخبار دین و اندیشه :    

به گزارش خبرگزاری مهر، کتاب «راه‌حل‌هایی برای مسائل اجتماعی (درس‌های برگرفته از سایر جوامع)» نوشته استانلی آیتزن و کریگ لیدهام و با ترجمه سید ضیا ء هاشمی و معصومه ایزدبین، به‌زودی از سوی پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات منتشر می‌شود.

این کتاب مجموعه‌ای از مقاله‌هایی است که مسائل اجتماعی ایالات‌متحده را در حوزه‌های متفاوت و در مقایسه با سایر کشورهای همتای خود مورد بررسی قرار داده‌اند؛ مقاله‌هایی که با اشاره به عملکرد موفق آن کشورها در برخورد، کاهش و امحای مسائل اجتماعی، در پی یافتن راه‌حل‌هایی در جامعۀ خود هستند. مؤلفان ضمن اشاره به سیاست‌های اجتماعی‌ای که کشورهای توسعه‌یافته در حل مسائل اجتماعی اتخاذ کرده‌اند و بیان نقاط ضعف و قوت آن‌ها، به دنبال یافتن شیوه‌های مشابهی با توجه به زمینه‌های تاریخی و فرهنگی هستند.

کتاب به پنج فصل تقسیم شده است. در فصل یک ضمن مقایسۀ ایالات متحده با چند کشور توسعه‌یافته، به این موضوع می‌پردازد که چرا آمریکا از سیاست‌های موفقیت‌آمیز سایر ملل در حل مسائل اجتماعی خود استفاه نمی‌کند.

فصل دو بر موضوع نابرابری‌های اجتماعی ازجمله نابرابری‌ها در درآمد و شکاف‌های طبقاتی و نیز تبعیض‌های جنسیتی، سنی و نژادی در کشورهای توسعه‌یافته تأکید دارد و نشان می‌دهد که ایالات‌متحده در تمامی زمینه‌ها از تبعیض بالاتری برخوردار است؛ و دلایل نبود ارادۀ سیاسی برای برطرف ساختن آن‌ها را مورد مطالعه قرار می‌دهد.

فصل سه مسائل اجتماعی مربوط به نهادها را مطرح می‌کند و به سیاست‌های متفاوت جوامع توسعه‌یافته در ارتباط با حوزۀ خانواده، حل پیامدهای طلاق، آموزش در مدارس و تعلیم نیروی انسانی می‌پردازد.

فصل چهار به محیط‌زیست و شهرها می‌پردازد و درنهایت، در فصل پنج انحرافات جوامع ازجمله اعتیاد و جرایم را مورد بررسی قرار می‌دهد.

به باور مترجمان کتاب، این پژوهش با زیست‌بوم فرهنگی ما مطابقت داشته و می‌تواند به‌عنوان راهنمای عملی برای برخورد با مسائل اجتماعی کشور مورد توجه مدیران فرهنگی و سایر دست‌اندرکاران مسائل فرهنگی و اجتماعی قرار گیرد.

برچسب ها:

دین و اندیشه

92
0 0

لینک های مفید