اگر مقامی پیدا کردیم خدا را فراموش نکنیم

به نقل از سایت اخبار دین و اندیشه :    

به گزارش خبرگزاری مهر، ویژه برنامه جرعه‌ای از ماه با موضوع شرح و تفسیر دعای افتتاح و همچنین شیوه‌های مناجات خوانی در تهران قدیم با حضور حجت الاسلام صدر، غلامرضا کریملو کارشناس مذهبی و مهدی امین فروغی موسیقی دان، تاریخ پژوه و استاد ادبیات روانه آنتن شد.

حجت الاسلام صدر با اشاره به فرازی از دعای "افتتاح" بیان کرد: این دعا از زبان حضرت مهدی (عجل الله) صادر شده است، حضرت در این دعا به زیبایی به ما یاد می‌دهند که هم خدا را حمد و ستایش کنیم و هم او را بشناسیم.

وی ادامه داد: حضرت در این فراز می‌فرمایند: "سپاس از آن خداوندی است که برای خود یاری انتخاب نکرده و بی نیاز از همراه است و فرزندی هم ندارد، ملک عالم وجود برای اوست و شریکی ندارد، خداوند در راستای مالکیت خود همراهی ندارد که عزتش کم شود و عزت و کبریای خداوند در نهایت درجه است و همه حمدها و ستایش‌ها نیز برای اوست."

این کارشناس مذهبی گفت: خوب است که در ماه مبارک رمضان در پرتو دعای شریف افتتاح بر معرفت خود بیفزائیم و از آموزه‌های آنکه به زبان حضرت مهدی (عج) نقل شده بهره مند شویم.

همچنین در ادامه، کریملو در شرح اجمالی بر دعای " ابوحمزه ثمالی " گفت: امام سجاد (علیه السلام) در فرازی از این دعا می‌فرمایند: "ای مولای من! من همان شخص بی مقداری هستم که تو او را سربلند کردی و رفعت بخشیدی."

وی افزود: همه انسان‌ها قبل از آنکه خداوند آنها را رفیع کند بی مقدار هستند و آن کسی که جایگاه و ارزش به انسان می‌دهد فقط خداست، پس چه خوب است که اگر مقام و رفعتی اعم از مادی و معنوی به دست آوردیم خدا را فراموش نکنیم.

کارشناس مذهبی با اشاره به داستانی در این خصوص گفت: نقل می‌کنند که "در زمان جنگ جهانی دوم، برای شخصی به نام "حسن چایچی" یک مرتبه و به اشتباه ۵۰ هزار کارتن چای تخلیه شد، یک افسر روس هم که برای خرید به دنبال چای بوده با راهنمایی اهل بازار به سراغ حسن چایچی می‌رود و ۴۵ هزار کارتن را یکجا می خرد.

وی ادامه داد: این ماجرا در بازار پیچید که حسن چایچی به کجا رسیده و خودش هم باورش شده بود اما شب در خواب پیرمردی را دید که به او گفت حسن! مغرور نشو. چون از یتیمی دستگیری کردی خدا هم خواست که تو را بالا ببرد لذا به یک مگس امر کرد در نامه تو که ۵ هزار کارتن نوشته بودی بنشیند و طرف مقابل آن را ۵۰ هزار کارتن بخواند.

کریملو با اشاره به تأکید قرآن کریم بر یاد کردن نعمت خداوند و مطرح کردن آن با دیگران افزود: اگر نعمت و مقام مادی و معنوی به ما رسید باید بدانیم که از طرف خدا بوده و در این صورت با مشکل غرور مواجه نخواهیم شد.

در پایان این ویژه برنامه رادیویی، امین فروغی درباره شیوه‌های مناجات خوانی در تهران قدیم گفت: خوانندگان خوش صدا و مرشدان مناجات خوان در روزهای ماه رمضان در بازارچه‌ها و کوچه‌ها حرکت می‌کردند و اشعار مناجات و پند و اندرز را در حال حرکت برای مردم می‌خواندند.

این استاد ادبیات افزود: در میان این مرشدان، مردی زاهد و پارسا به نام مرحوم حاج اسد الله یزدی در بازار تهران اشعار مناجات و کلمات توحیدیه را در حال حرکت برای مردم تهران می‌خواند.

امین فروغی ادامه داد: این شخصیت عارف هنگام ظهر در وسط حیاط مسجد شاه با صدای بلند مناجات می‌کرد و انبوهی از مردم که دلداده صدای جذاب و شخصیت وارسته او بودند اطرافش را می‌گرفتند و کشکول او را پر از سکه می‌کردند

برچسب ها:

دین و اندیشه

163
0 0

لینک های مفید