رعایت حقوق دوستان و خویشان در گرو رعایت حقوق نفس است

به نقل از سایت اخبار دین و اندیشه :    

به گزارش خبرگزاری مهر، برنامه «صبح صیام» رادیو گفت و گو با موضوع حق الناس و روابط دوستانه و خویشاوندی و با حضور رضا امانی استاد دانشگاه به روی آنتن رفت.

رضا امانی در آغاز با بیان اینکه حقوق در اسلام به سه دسته حق النفس، حق الناس و حق الله تقسیم می‌شود، گفت: برخی از حقوق درباره انسان است و انسان تکالیف و واجباتی در قبال خود دارد. همچنین حقوقی در رابطه با روابط اجتماعی و مواجهه با دیگران که شامل خانواده، دوستان، اقوام و محیط‌های کاری و جامعه است مطرح می‌شود که همه این موارد تحت عنوان حق الناس ذکر می‌شود.

وی درباره حق الله نیز توضیح داد و اظهار کرد: آنچه موظف هستیم در مقابل خداوند سبحان انجام دهیم که شامل نماز و روزه هم می شود، در قالب حق خداوند دسته بندی می‌شود.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه مجموعه حقوقی که انسان رعایت می‌کند، در ذیل مجموعه حق الله نیز قرار می‌گیرند، عنوان کرد: تفکیک سه حقوق از یکدیگر خیلی کار دقیقی نیست زیرا یک حق بیشتر وجود ندارد. همان‌طور که خداوند متبارک واحد است، حق نیز واحد است.

وی افزود: وقتی نسبت به خودمان حق را در نظر می‌گیریم، در حقیقت مقدمه‌ای خواهد بود تا در برخورد با دیگران نیز حقوق آن‌ها را رعایت کنیم و بالاتر از آن، با احترام به حقوق خودم، به حقوق خداوند نیز احترام می‌گذاریم.

امانی تصریح کرد: کسی که نتوانسته است خودش را دوست داشته باشد و به خودش محبت کند، هیچ‌گاه نمی‌تواند نسبت به دیگران رفتار مناسبی داشته باشد و در نتیجه برای خداوند بنده خوب و مطیعی نخواهد بود.

برچسب ها:

دین و اندیشه

139
0 0

لینک های مفید