کتاب نقش خانواده در تربیت و ناهنجاری های رفتاری منتشر شد

به نقل از سایت اخبار دین و اندیشه :    

به گزارش خبرنگار مهر، کتاب نقش خانواده در تربیت و ناهنجاری‌های رفتاری تألیف حجت الاسلام حسین ابوترابی به همت کتاب آوا منتشر شد.

در چکیده این اثر آمده است: انسان موجود یا مخلوقی است با ویژگی‌های خاصی که در قرآن مجید ترسیم و تصویر شده است. در قرآن کریم محور بحث، انسان است و اساساً قرآن، کتاب انسان سازی است. در حقیقت در بین مخلوقات، انسان از ویژگی کرده و نیز مذمت ها و نکوهش‌ها نموده است. عالی‌ترین مدح‌ها و بزرگترین مذمت های قرآن درباره انسان است که او را از آسمان و زمین و از فرشته برتر و در همان حال از دیو و چارپایان پست تر شمرده است. از نظر قرآن انسان موجودی است که توانایی دارد جهان را مسخر خویش سازد و فرشتگان را به خدمت خویش بگمارد و همچنین می‌تواند به «اسفل سافلین» (پایین‌ترین درجات) سقوط کند. این خود انسان است که باید درباره خود تصمیم بگیرد و سرنوشت نهایی خویش را تعیین نماید.

در پیش نوشتار این اثر آمده است: بدون تردید یکی از مهم‌ترین موضوعات قرآنی، حول محور انسان و ویژگی‌های او سیر می‌کند. شناسایی ویژگی‌های انسان از دیدگاه قرآن، همواره مورد توجه اندیشمندان اسلامی بوده است. در قرآن کریم، دو دسته از آیات درصدد تبیین این ویژگی‌ها برآمده‏اند. دسته‏ای از آنها به ثناگویی او پرداخته و بهترین سپاس‌ها و ستایش‌ها را در حق او روا می‌دارند و دسته‏ای دیگر او را سرزنش کرده و بدترین نکوهش‌ها را نثارش می‌کنند. با توجه به اهمیت موضوع، نویسنده در این نوشتار در پی بررسی ویژگی‌های انسان از نگاه قرآن است.

قرآن کریم آیات فراوانی را به انسان و بیان اوصاف و ویژگی‌های او اختصاص داده است. در برخی از این آیات، عالی‌ترین ثناها و ستایش‌ها درباره انسان به کار رفته و به بهترین شکل و با زیباترین الفاظ از او سخن رفته و ویژگی‌های منحصر به فردی به او نسبت داده شده است؛ در حالی که در برخی آیات دیگر، بدترین نکوهش‌ها در مورد انسان به کار رفته و او با الفاظ صریح و غیرصریح سرزنش شده است.

برچسب ها:

دین و اندیشه

153
0 0

لینک های مفید