کرونا برای بشر یک آزمون الهی است

به نقل از سایت اخبار دین و اندیشه :    

به گزارش خبرگزاری مهر، حجت الاسلام والمسلمین کریم شکرزاده و محمدرضا بهتاش از اساتید حوزه و دانشگاه با برنامه گفتگوی فرهنگی درباره رفع شبهات کرونایی مصاحبه کردند.

حجت الاسلام شکرزاده در مقدمه با اشاره به دو موضوع ابتلاء و ابتهال در جهان معنویت اظهار کرد: طبق آیات قرآنی و روایات دینی همه انسان‌ها مورد آزمایش خداوند قرار می‌گیرند و هیچ کسی از این قاعده مستثنی نیست.

وی می‌گوید: منظور از ابتهال راه علاج و کسب موفقیت در مقابل بلاست، اما کلمه بلا که در قرآن کریم به معنای آزمایش به کار برده شده هر دو حوزه خیر و شر یعنی بلا در نعمت و بلا در نقمت را در بر می‌گیرد.

این استاد حوزه همچنین به یک دلیل قرآنی درباره حتمیت و قطعیت آزمون الهی اشاره کرد و گفت: این حتمیت در آیه ۱۵۵ سوره مبارکه بقره بیان شده است؛ خداوند در این آیه با کلمه (لَنَبلُّوَنَّکم) تأکید دارد که انسان‌ها را با امور مختلف امتحان می‌کند.

عضو هیئت علمی دانشگاه معتقد است که در برابر ویروس جدید می‌توان دو نوع رویکرد مقابله و مواجهه را به کار گرفت و البته مقابله به معنای فراهم کردن تمهیدات لازم برای جلوگیری از شیوع این بیماری است.

حجت الاسلام شکرزاده در ادامه اظهارات خود به مطالبی درباره آزمایش الهی اشاره و اظهار کرد: وقتی استاد دانشگاه از دانشجویانش امتحان می‌گیرد می‌خواهد سطح آگاهی و اطلاعات آنها را ارزیابی کند، اما این درباره خدا صدق نمی‌کند، چراکه خداوند عالِم مطلق است و با علم ازلی خود به همه مسائل احاطه دارد، بنابراین هدف از آزمایش‌های الهی شکوفا شدن استعدادهای بشری و ارتقای کیفیت اعمال بندگان است.

وی با بیان اینکه ملت ایران از امتحان‌های مختلف الهی سربلند بیرون آمده است، گفت: یکی از بهترین نمونه‌های موفقیت ملت ایران در آزمون الهی، کمک مومنانه و دستگیری از فقیران و نیازمندان در ماه مبارک رمضان بود.

این استاد حوزه و دانشگاه با تذکر این نکته که امتحان و آزمایش‌های الهی سطوح مختلفی دارد افزود: امتحان خدا از بندگان، اولیای الهی و ظالمان کاملاً متفاوت از یکدیگر است.

وی در این باره به حدیثی از امام جعفر صادق (ع) اشاره کرد و گفت: به گفته حضرت، بلا و آزمایش الهی برای مؤمن امتحان، برای اولیای الهی درجه و مقام و برای ظالمان هم ادب کردن است.

حجت الاسلام شکرزاده با طرح این سوال که آیا ویروس کرونا یک بلاست یا خیر گفت: برخی می‌گویند اگر عامل چنین ویروسی بشر است پس نباید این ویروس را امتحان الهی دانست در صورتی که کرونا یک بلای جهانی است و موضوع تازه ای هم نیست.

وی تصریح کرد: ما باید بدانیم که عامل این بیماری چه خود بشر و چه خود خداوند باشد یک نوع بلاست و با صبر و استقامت، توجه به گذرا بودن مشکلات دنیا و تضرع و ابتهال و زاری به درگاه خداوند می‌توان این آزمایش الهی را هم با موفقیت پشت سر گذاشت.

در ادامه، بهتاش به سه نوع برخورد با مشکلاتی چون ویروس کرونا اشاره کرد و گفت: راه نخست با مشکل مقابله و ستیز، راه دوم وادادگی و تسلیم شدن در برابر آن و راه سوم هم مواجهه است.

وی متذکر شد: انسان در هنگام مشکلات نه باید گرفتار تسلیم از نوع منفی آن شود که هیچ تلاش و کوششی برای حل مشکل خود نکند و نه اینکه جنگ کند بلکه باید با مشکل مواجه شود.

این استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به معنای مواجهه با مشکل (ویروس کرونا) اظهار کرد: مواجهه صرفاً به معنای از بین بردن مشکل نیست، بلکه در یک مواجهه صحیح در کنار مشکل باید به دو مسئله دیگر یعنی کنترل هیجانات روانی و مشکلات معنایی و معرفتی مان هم توجه داشت چراکه اگر فقط بنا باشد که با بیماری مبارزه کنیم و در عین حال به بخش هیجانات و معنایی ناشی از آن توجه نشود اثراتش ادامه پیدا خواهد کرد.

بهتاش بر این باور است که دین در کنار فلسفه و عرفان و دیگر دانش‌های موجود در این زمینه راه حل‌هایی ارائه می‌کند که باید به آن‌ها پرداخت.

وی همچنین بیان کرد: در یک مواجهه دقیق و درست با مشکلاتی مانند ویروس کرونا باید چند مسئله را در نظر گرفت؛ نخست تلاش برای رفع علمی آن مشکل و دوم ورود دین به کنترل هیجانات و ایجاد آرامش و تسلط بر مشکل در انسان.

برچسب ها:

دین و اندیشه

162
0 0

لینک های مفید