جلد سوم چشم‌اندازهای معنوی و فلسفی اسلام ایرانی تجدید چاپ شد

به نقل از سایت اخبار دین و اندیشه :    

به گزارش خبرنگار مهر، جلد سوم چشم اندازهای معنوی و فلسفی اسلام ایرانی عضوی از مجموعه اسلام ایرانی شاهکار هانری کربن و در حقیقت شاهکار شیعه پژوهی مغرب زمین است.

جلد سوم حاوی دفترهای سوم و چهارم از دفترهای هفت گانه اسلام ایرانی است. در دفتر هفتم که موضوع آن "خاصان عشق" است نظریه عشق از دیدگاه عارفان عاشق پیشه وبه ویژه روز بهان بقلی شیرازی با شیوه پدیدار شناسانه بررسی شده است. در آنجا نشان می‌دهد که عشق انسانی می‌تواند در نهایت مبدل و متحول به عشق ربانی شود.

بحث کربن در این دفتر را می‌توان پدیدار شناسی عشق عفیف دانست به همان معنا که پیامبر گرامی اسلام (صلی الله علیه و اله) فرمود: هرکس عاشق شود و کتمان کند و عفت پیشه کند شهید، مرده است.

می‌توان گفت هدف از تحقیق کربن درباره کتاب عبهر العاشقین روزبهان تلاش بسیار ارجمندی برای نجات پدیدار جمال بشری است که در جهان ما بیش از ه ر زمان دیگر خوار و بی مقدار شده است و عمدتاً آن دستمایه شهوت و تجارت قرار می‌دهند.

در دفتر چهارم یکی از جدی‌ترین مسائل فکری و معنوی اسلام ایرانی یعنی رابطه تشیع و تصوف موضوع بحث قرار گرفته است. در آنجا نیز به همان شیوه پدیدارشناسانه نشان می‌دهد که تشیع و تصوف دو پدیدار معنوی اسلام ایرانی است و این دو پیوند عمیقی باهم دارند و در نشانه می‌دهد که چگونه این هر دو ریشه در تعالیم فکری و معنوی امامان شیعه دارند.

تحقیق کربن درباره سید حیدر آملی، ابن ترکه اصفهانی و علاءالدوله سمنانی در این دفتر به راستی تحقیق بدیع و بی نظیری است.

نشر سوفیا چاپ دوم این اثر به قیمت ۹۸۰۰۰ در اختیار علاقه‌مندان قرار داده است.

برچسب ها:

دین و اندیشه

143
0 0

لینک های مفید