مقاله «زنان، دین و کووید ۱۹ در زیمبابوه» منتشر شد

به نقل از سایت اخبار دین و اندیشه :    

به گزارش خبرگزاری مهر، خانم کودزای بیری، استادیار گروه مطالعات دینی، ادبیات و فلسفه دانشگاه زیمبابوه در حال حاضر در گروه الهیات کاتولیک، دانشگاه بمبرگ آلمان در حال گذراندن یک فرصت مطالعاتی است. وی به طور گسترده مقالاتی را در مورد نسبت دین با جنسیت و سیاست منتشر کرده و در سال‌های گذشته از سوی رایزنی فرهنگی ایران در زیمبابوه، سفری مطالعاتی نیز به کشورمان داشته است.

این استاد دانشگاه در مقاله «زنان، دین و کووید ۱۹ در زیمبابوه: یک دیدگاه زنانه آفریقایی» آورده است: در ۲-۳ فوریه ۲۰۱۳ انجمن یاران انجیلی بین مذاهب (مسیحی) زنان زیمبابوه (EFZ) در مرکز همایش‌های بین‌المللی هراره گردهم آمدند. این همایش، یک کنفرانس ملی برای تأثیرگذاری بر تصمیماتی بود که باید برای اعمال تغییر در قانون اساسی جدید اتخاذ شود. اعضای کنگره در برابر اقتدار، غیرت، قدرت و نفوذ سخنرانان یارای مقاومت نداشتند. موضوع اصلی بحث، بازسازی و ایجاد تحول در زیمبابوه بود.

وی در بخشی دیگر از این مقاله، می‌افزاید: اندیشه تلاش برای بازسازی و احیای زیمبابوه توسط سیندی جیکوبز در گواتمالا ایجاد شد. جیکوبز مدلی از ترمیم و نوسازی در زیمبابوه ارائه داد که در آن «زنان» «رهبری» و «مردان» نیز «پیروی» خواهند کرد.

بیری در ادامه، تأکید کرده است: به همین ترتیب، انجمن از این پیشگویی در جهت اهداف خود بهره برداری کرد تا به این نتیجه برسد که مادران، ریشه‌های ملت زیمبابوه هستند. با وجود حضور این اندیشه و نگاه بلند، باید نگاهی اجمالی به اوضاع اقتصادی ـ اجتماعی و سیاسی زیمبابوه بیندازیم.

وی نوشته است: در اثر چند دهه آشفتگی سیاسی، سقوط اقتصادی و تحولات اجتماعی، فشارهایی که زنان تحمل می‌کنند، افزایش یافته است. آنها، هنگامی که برخی از مردان در خارج از خانه سرگرم کارند، مشغول مراقبت از فرزندان خود در خانه هستند. بدتر از آن، بیکاری گسترده تلاش‌های بسیاری از مردان را برای تأمین خانواده‌هایشان با ناامیدی مواجه کرده است. کووید ـ ۱۹ برای بسیاری از خانواده‌ها یک آزمایش بسیار تعیین کننده بوده است. در حالی که نتایج مثبتی نیز از قبیل نزدیکتر شدن افراد در خانواده‌ها به وجود آمده، در برخی موارد دیگر باعث جدایی و اختلاف شده به ویژه در مواردی که کمبود منابع برای زندگی وجود داشته است.

این پژوهشگر و فعال حوزه زنان در بخشی دیگر این مقاله آورده است: دوره این بیماری فراگیر، هم چالش بزرگی برای کلیسا و هم برای دولت است. برای دولت، چالش احیای اقتصاد و ترویج ثبات اجتماعی و اقتصادی و سیاسی با وجود یک اقتصاد راکد است که منجر به ظهور بی قانونی و فعالیت‌های مجرمانه می‌شود و اغلب عوارض سنگینی بر سلامتی و رفاه دختران و زنان می‌گذارد. به نظر می‌رسد که بازسازی و احیای زیمبابوه در دوره پس از کووید -۱۹، یک وظیفه هولناک و سخت است که زنان را ملزم می‌کند تا با مردان به منظور مقابله با خشونت‌های جنسی و جنسیتی که مانع مشارکت همه جانبه زنان در رهبری می‌شود، هم در دین و هم در سیاست مشارکت کنند.

برچسب ها:

دین و اندیشه

137
0 0

لینک های مفید