کرونا انسان را به بازگشت به خود دعوت کرد

به نقل از سایت اخبار دین و اندیشه :    

به گزارش خبرگزاری مهر، ابراهیم اصولی پژوهشگر فلسفه علم و مدیر پژوهشکده مدیریت بنیادین در برنامه گفتگوی فرهنگی رادیو گفت‌وگو در خصوص شکاف‌هایی که بیماری کرونا بر پیکره فرهنگ اسلامی و اقتصاد جامعه وارد کرده است بیان داشت: برای هر چالشی در کنارش فرصتی وجود دارد همانطور که به خاطر کرونا شکاف‌های اجتماعی و اقتصادی ایجاد شده است اما باید فرصت‌ها را هم در نظر داشت.

وی در ادامه به مساعدت‌هایی که فرهنگ اسلامی- ایرانی می‌تواند برای تبدیل شدن این چالش تهدیدآمیز به فرصت ایجاد کند اشاره کرد و گفت: یکی از شکاف‌هایی که در هر سختی و بحران ایجاد می‌شود در بعد معنوی است و فرهنگ اسلامی با معنا بخشی به زندگی تلاش می‌کند تا این خلأ را به حداقل برساند.

اصولی خداباوری و آخرت باوری را یکی از دستاویزهای مهم معنوی در این دوران برشمرد و با توصیه به صبر بیان کرد: در دین مبین اسلام به صبر و جهاد، تعاون و انفاق توصیه ویژه شده است و در این شرایط با این مباحث می‌توان به زندگی معنایی دوباره بخشید.

وی افزود: اینها کلید واژه‌های فرهنگ اسلامی هستند که به ما برای پوشش این شکاف ایجاد شده از سوی این بیماری همه گیر کمک می‌کنند و این دوران یک نقطه فرصت سازی است.

مدیر پژوهشکده مدیریت بنیادین به فرصت‌هایی که با کمک داشته‌های فرهنگی می‌توان از بیماری کرونا بهره برد اشاره کرد و گفت: در دورانی که فرصت خلوت گزینی و تنهایی بیشتر از گذشته فراهم شده است می‌توانیم به تفکر بیشتر و واکاوی اندیشه توجه بیشتری داشته باشیم و نیاز مبرم زندگی امروز اندیشه ورزی است و این فرصتی برای تقویت این آموزه دینی است.

وی افزود: کرونا باعث شد تا انسان مغرور به میزان دانایی و توانایی بشر بیشتر فکر کند همانگونه که دین به ما انذار داده بود که به خود غره نشویم حال این مساله بیشتر نمود بیرونی پیدا کرده است و تکیه گاه واقعی مورد توجه قرار می‌گیرد.

اصولی درباره تزلزل دنیای علم در مواجهه با ویروس کرونا گفت: عده‌ای فکر می‌کردند کرونا در آموزه‌های دینی خلل ایجاد می‌کند اما بیشتر علم تجربی است که زیر سوال رفته است و سردرگمی بشر در مواجهه با ویروس کووید ۱۹ باعث شده تا بشر به دنبال تکیه گاهی فراتر از علم و تکنولوژی باشد و از سویی محدود شدن عبادات جمعی مثل حج و نماز جماعت و… فرصتی است تا به عبادات فردی توجه شود همچنین کرونا فرصتی شد که برای تبلور آموزه‌های دینی و فرهنگی بستری ایجاد کرد و مردم دریافتند که ارزش گذاری‌های دنیایی بی معناست و به نظر می‌رسد باید از این فرصت بهره جست و در ارزش گذاری‌های مادی تجدیدنظر بیشتری داشت.

وی در ادامه گفت: گسل‌هایی در علم و زندگی و معنویت بوده است و کرونا باعث آنها نبوده، بلکه آنها را بیدار کرده و تشدید کرده است و باید گفت در این وضعیت باید حد علم را بدانیم و صیانت ذات برای ما مهم است و فرصتی برای ماست و علم از نظر امام صادق (ع) نور است اما نور شدت و ضعف دارد باید در حد آن را شناخت و کرونا ما را تنبه داد تا این میزان را بشناسیم.

برچسب ها:

دین و اندیشه

246
0 0

لینک های مفید