چاپ کتاب چشم‌اندازهای بین المللی در تأمین مالی آموزش عالی

به نقل از سایت اخبار دین و اندیشه :    
به گزارش خبرگزاری مهر، مترجم در مورد کتاب چنین بیان کرده است: پس از طی چند دهه و اطلاع از منافع سرشار، گسترده و چندبعدی آموزش عالی و گسترش متعاقب آن حتی در جوامع کمتر توسعه یافته، سیاست‌گذاران دولتی با چالشی مواجه شده اند که گریزی از آن نیست. از یکسو به دلیل منافع تحصیل در سطوح عالی نمی‌توان به آن بی توجه بود و دست از حمایت آن برداشت و از سوی دیگر، گسترش آموزش عالی نیازمند منابع مالی هنگفتی نیز است که تأمین آن صرفاً توسط دولت کاری بس دشوار می‌نماید و از توان دولت خارج است. بر این اساس، مطالعات اقتصاد آموزش که در اوایل متمرکز بر منافع و پیامدهای آموزش بود، امروزه به سمت تأمین مالی آموزش به ویژه در سطح سوم گرایش پیدا کرده که حاصل آن مطرح شدن بحث‌ها و انتشار مقالات و کتاب‌های بسیار است.

تلاش دولت برای کاستن از سنگینی بار تأمین مالی آموزش عالی و در عین حال نظام مند ساختن آن موجب شده است که جنبه‌های خصوصی این امر تقویت شود و دانشگاه‌ها و سایر نهادهای آموزش عالی به دنبال یافتن شیوه‌های نوین در تأمین مالی فعالیت‌های خود بروند، از جمله اتکاء بر شهریه، ارتباط با دنیای کسب‌وکار و همکاری با بخش صنعت و کشاورزی.

شکل گیری فضای جدید در مالیۀ آموزش عالی و ظهور روش‌های تازۀ درآمدزایی، زمینه‌های جدیدی را برای فعالیت دانشگاه‌ها به وجود آورده است به طوری که رسالت دانشگاه‌ها به کلی در حال تغییر است و همین امر منجر به تغییر اساسی رسالت‌های آنها شده است.

بنا بر اهمیت موضوع و لزوم دسترسی به منابع علمی جدید در زمینه تأمین مالی آموزش عالی و همچنین در امتداد آثار علمی دیگری که تاکنون مترجم کتاب در حوزۀ آموزش از خود به جای گذاشته است، ترجمه کتاب پیش‌رو را اقدامی مناسب یافتم. این کتاب حاوی مروری بر تجارب کشورهای مختلف است و از این رو، از غنای کافی برخوردار است زیرا نگرش‌ها، تجربه‌ها و رویکردهای گوناگون را در کنار هم قرار می‌دهد و دیدگاهی جامع در ذهن مخاطب ایجاد می‌کند.

کتاب چشم اندازهای بین المللی در تأمین مالی آموزش عالی تألیف جوزف برادا، وجسیک بینوکوفسکی و ماساکی کوبونیوا توسط وحید مهربانی عضو هیأت علمی دانشگاه تهران ترجمه و در ۱۹۰ صفحه به بهای ۴۰۰ هزار ریال از سوی انتشارات مؤسسه پژوهش و برنامه ریزی آموزش عالی راهی بازار نشر شد.

برچسب ها:

دین و اندیشه

220
0 0

لینک های مفید