ابعاد مختلف عرفان و مسیر دستیابی به آن برای هرکسی جنبه شخصی دارد

به نقل از سایت اخبار دین و اندیشه :    

به گزارش خبرگزاری مهر، برنامه شعبده شوم با موضوع بررسی تصوف و فرق مختلف آن، با حضور مرتضی کربلایی (مدرس حوزه و دانشگاه‌) و یحیی یثربی (استاد تمام دانشگاه تهران) از شبکه رادیویی گفت و گو روی آنتن رفت.

در این برنامه یحیی یثربی با اشاره به این که عرفان و تصوف یکی از آیین ها یا مکاتب باستانی هستند، گفت: عرفان و تصوف مربوط به دوانی باستانی زندگی و تاریخی انسان است که عقلانیت حضور خاصی نداشته است.

وی عرفان و تصوف برای اولین بار در هند و یونان باستان شکل گرفته است، اظهار داشت: بر اساس نظریه های مختلف مردم هند در دستیابی و اعتقاد به عرفان و تصوف بر مردم یونان باستان تقدم دارند.

استاد تمام دانشگاه تهران با اشاره به اعتقاد صوفیان، عنوان کرد: صوفی های معتقد هستند که درک از طریق حس و عقل فقط به ظاهر دنیا محدود می شود و عالم پشت این دنیا را با تکیه بر عقل و حس نمی شود درک کرد.

وی با اشاره به این که صوفیان میان ظاهر و باطن فاصله می بینند، تصریح کرد: به اعتقاد صوفی ها برای رسیدن به باطن باید از پس مشقت های بسیار عبور کرد.به اعتقاد صوفیان باطن انسان آموختنی نیست، بر همین اساس صوفی ها برای دستیابی به باطن متحمل زحمات و رنج طی مسیر می شوند.

یثربی با اشاره به این که عرفان در طول مسیر و یک پروسه قابل دستیابی می شود، اظهار داشت: ابعاد مختلف عرفان و مسیر دستیابی به این پدیده برای هر شخص جنبه ای شخصی و فردی دارد.

در ادامه برنامه شعبده شوم از شبکه رادیویی گفت و گو مرتضی کربلایی با اشاره به گرایش به معنویت و عرفان قدمت بسیار زیادی در تاریخ زندگی انسان دارد، گفت: سطح ظاهر دین در قالب شریعت معرفی می شود، در حالی که این پدیده از لایه هایی بسیار عمیق و تو در تو شکل گرفته است.

وی با اشاره به این که منشا حرف های تمامی عرفای حقیقی در شریعت و قرآن است، اظهار داشت: در مسیر شریعت انسان از ارتکاب به گناه منع می شود، در حالی که در طریقت انسان علاوه بر منع ارتکاب از فکر کردن به گناه نیز منع می شود.

این استاد حوزه در ادامه افزود: در بسیاری از موارد نیت به یک عمل برابر است با عمل کردن به آن موضوع، بر همین اساس موارد باطنی متعدد می تواند در مسیر گناه می تواند ارتکاب به گناه محسوب شود.

برچسب ها:

دین و اندیشه

164
0 0

لینک های مفید