اصل حرکت سیدالشهدا (ع) بر مبنای ادعای تظلم خواهی است

به نقل از سایت اخبار دین و اندیشه :    

به گزارش خبرگزاری مهر، ویژه برنامه «از سکوت تا بایکوت» رادیو گفت و گو با موضوع برجسته ساختن حاشیه ها برای دیده نشدن متن، انتشار شایعه و اخبار کذب از حواشی مراسمات عزاداری و با حضور حجت الاسلام مهدی جهان عضو پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی روانه آنتن شد.

عضو پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی در مصاحبه با رادیو گفت و گو گفت: نهضت عاشورا یکی از محوری ترین حرکت های تاریخ شیعه است.

وی با بیان این مطلب افزود: اصل حرکت سیدالشهدا (ع) بر مبنای ادعای تظلم خواهی است. امام حسین (ع) برای قیام سیاسی علیه ظالمین از مکه به سمت کوفه حرکت کرد. در صحرای کربلا اتفاق مهمی برای ایشان رخ می دهد که سرمنشأ بسیاری از حرکت ها در جهان اسلام می شود. تا جایی که بر مبنای این اتفاق مهم، تاریخ بعضی از کشورهای عربی بسته شد.

حجت الاسلام جهان ادامه داد: برخی از این کشورها در زمان خود مانند حکومت اموی به واسطه این اتفاق آغاز سال اسلامی را از ربیع الاول به ماه محرم انتقال دادند.

عضو پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی همچنین گفت: در روایات مختلف و گزارش های تاریخی مستند آمده است که آغاز سال اسلامی از ابتدای ربیع الاول است، اما حکومت اموی اولین حرکت را علیه متن جهان اسلام انجام داد و این عید را به ابتدای ماه محرم انتقال داد و این اولین حاشیه ای بود که به متن قیام عاشورا وارد شد.

وی همچنین اضافه کرد: پس از آن اتفاقات کلامی و یا فلسفی رخ داد، از جمله اینکه مطرح می کردند چرا امام حسین (ع) در مقابل خیلفه وحی شورش کرد که این مسائل موجب شد اصل مطلب فراموش شود. این حاشیه ها ادامه یافت تا اینکه به عصر حاضر رسید و در حال حاضر شکل های مختلفی از آن را شاهدیم. 

حجت الاسلام جهان در مصاحبه با رادیو گفت و گو بیان داشت: دو گروه در دست مایه قرار دادن عاشورا و به انحراف کشاندن آن نقش دارند. افراط گران اصل عاشورا را از یک اتفاق سیاسی، اجتماعی و فلسفی رشد داده و در اصل اسلام قرار دادند درحالیکه عاشورا عاملی برای رشد اسلام بود.

عضو پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی همچنین در ادامه افزود: رقابت بین برخی هیئت ها در تجهیزات و امکانات جزو کارهای افراطی است. همانطور که تفریط کردن نیز در این زمینه و در همه مسائل مورد اشکال است.

وی در پایان برنامه از سکوت تا بایکوت رادیو گفت و گو افزود: سنت علما و سنت ائمه اطهار این بوده که در مسائل مختلف از جمله عزاداری امام حسین (ع) افراط و تفریط نمی کردند برخی خانواده ها در مقابل اتفاق عظیمی مانند عاشورا که می تواند در تربیت فرزندان بسیار موثر باشد ساکت هستند و این تفریط است. 

برچسب ها:

دین و اندیشه

171
0 0

لینک های مفید