به نقل از سایت اخبار دین و اندیشه : به گزارش خبرگزاری مهر، صلح و عدالت مفاهیمی دیرپا در جامعه بشری هستند که از دغدغه های جدی انسان در طول تاریخ بوده اند و از این رو،ساختن جهانی سرشار از صلح،عدالت و احترام به کرامت انسانی ، آرمانی بزرگ برای بشریت به شمار می آمده است.از این رو مجمع جهانی صلح اسلامی به مناسبت ۲۱ سپتامبر(مصادف با ۳۰ شهریور ماه) «روز جهانی صلح» مصاحبه ای با لاله افتخاری از اعضای شورای راهبری مجمع و نماینده اسبق مردم تهران در مجلس را ترتیب داده است که در ادامه متن این مصاحبه را می خوانید؛
*با توجه به شعار امسال سازمان ملل «حق بر صلح» به مناسبت هفتادمین سالگرد اعلامیه جهانی حقوق بشربه نظر شما تا چه حدی این شعار در زمینه برقراری صلح در جهان محقق خواهد شد؟
عملکرد سازمان ملل نشان دهنده ی این است که نتوانسته در برقراری صلح بخاطر نگاه دوگانهای که دارد موفق باشد و در حقیقت اگر آنها به خوبی عمل می کردند ما امروز شاهد این همه ناامنی و جنگ در کشورهایی مثل یمن در منطقه خود ما و بسیاری از نقاط دنیا نبودیم و بنابراین فکر میکنم که در حقیقت باید یک بازنگری بکند و عملکرد خودش شعار خوبی است ولی عملکرد خودش را با شعار باید تنظیم کنند و در حقیقت اسم و مسمی باید با هم همخوانی پیدا کند در غیر اینصورت مثل سالهای گذشته خروجی خوبی نخواهد داشت.
*به نظر شما با توجه به تحولات اخیر در منطقه و جهان از جمله داعش، سوریه، حمله عربستان سعودی در یمن، جنایات رژیم صهیونیستی در غزه و مسلمانان میانمار برای ایجاد جهانی مملو از صلح و امنیت در سطح بین المللی چه الزاماتی وجود دارد؟
احترام به حقوق دیگران و رعایت عدالت در مورد کشورهای مختلف و شناسایی و به رسمیت شناختن حقوق بشری و تمامیت ارضی و دیگر مسائلی که کشورهای مختلف دارند این الزام دارد و باید از طرف همه کشورها این مسئله مورد نظر قرار بگیرد و بعد هم اینکه نیروهای بیگانه باید از منطقه بیرون بروند چه به عنوان دموکراسی باشد و چه برای ایجاد امنیت در منطقه و یا به هر عنوان دیگری یا اقدامات پیشگیرانه که اسم آن را می گذراند به هر عنوان که آمده باشند باید اینها از منطقه خارج شوند و مسئولیت کشورها و حفظ امنیت و آرامش و صلح در کشورها را به خود آنها واگذار کنند.
*به نظر شما سازمان ها و نهادهای بین المللی و مدافع حقوق بشر و مسول در برقراری صلح در جهان چرا تاکنون نتوانسته اند به مسوولیت حقیقی خود در تامین و برقراری صلح در جهان عمل کنند؟
علت عدم موفقیت سازمانها و نهادهای بینالمللی حقوق بشری و یا مدعی صلح این است که این ها همچنان که گاهی اوقات خودشان شاید ناآگاهانه به این اعتراف می کنند برای حفظ منافع و دستاوردهای تعداد اندکی که خودشان را ابرقدرت و کدخدای جهان میدانند تاسیس شدهاند. چون از اول بنیان حسنهای نداشته اند و با نیت خیر تاسیس نشدند اساس آنها مشکل دارد وهمچنین مدیریت کننده آن کسانی است که جنگ افروزان دنیا هستند مثل آمریکا و .. هم خود آنها از سلسله جنبانهای اصلی هستند و هم حق وتوهایی که برای این ها در نظر گرفته میشود با آن نگرشی که آنها دارند این باعث میشود که بجای اینکه این ها صلح و امنیت را تامین کنند خود اینها ابزاری شده اند برای توجیه اقدامات جنگ افروزان که به بهانه صلح و امنیت لشکر کشی کنند و مجالس شادی و مجالس خانوادگی مردم بیگناه افغانستان، عراق و یمن و همه این ها را به خاک و خون بکشند.
*با توجه به اهداف و اقدامات مجمع جهانی صلح اسلامی در زمینه برقراری صلح، عدالت در جهان پیشنهاد شما برای ترویج گفتمان صلح عادلانه در جهان چیست؟
برای ترویج گفتمان صلح عادلانه باید به مبنای الهی آن برگشت یعنی همان که در آموزه های دینی آمده که متناسب با فطرت است که فطره الله التی فطر ناس علیها و این همان طور که قرآن می فرمایند: لاتبدیل لخلق الله. به هر حال این ثابت است اصول آن در همه زمان ها و مکان ها برای همه ملت ها با هر رنگ و نژاد و آیین و عقیده ای که باشند یکسان است و در حقیقت این می تواند حلقه وصل آنها باشد و باید از این طریق اقدام بشود و چیزی که با ندای فطرت همسو است بر دلها می نشیند و مردم آزاده و بیدار دنیا را می تواند حول محور خودش جمع کند و این جا صف بندی بین منفعت طلبان و مال باختگان نیست آن طوری که الان در دنیا مطرح است. اینجا منافع همه بشر منافع انسان ها موردنظر است و از این جهت است که همه می توانند دور هم جمع شوند و می توانند منافع خودشان را در آنجا ببینند و باید از نخبگان با توجه به پژوهش های عمیق، گسترده با عنایت به مشترکات ادیان، مذاهب و ملل باید شروع کرد و بعد به توده مردم آن را توسعه داد تا بتوانیم این گفتمان را گفتمان جهانی قرار بدهیم. همچنان که پیام امام حسین علیه السلام پیامی در عین حال که به ظاهر عاشورا شیعی است ولی ما می بینیم که بر دل رهبران هند و مردمی بعد از ۱۴قرن در دنیای امروز ما با این انفجار اطلاعات می نشیند و در اربعین بعضی از مردم را دور هم و بعضی از بت پرستان، مسیحیان و ایزدیان و بقیه این ها و یک زمانی هم الگو می شود برای در حقیقت مردم هند و خیلی از کشورهای دیگر.